به گزارش اکوایران، بیش از نیمی از جمعیت غزه در شهر مرزی و کوچک رفح در امتداد مرز مصر تحت فشار قرار گرفته و با ادامه کارزار جنگی اسرائیل جایی برای رفتن ندارند.

به نوشته نیویورک تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرده که منطقه را اشغال خواهد کرد و روز جمعه، به نیروهای خود دستور داد تا برای تخلیه غیرنظامیان از رفح برنامه‌ریزی کنند تا راه حمله جدید علیه حماس باز شود. اما معلوم نیست غیرنظامیان قرار است به کجا پناه ببرند.

همانند رویکرد پیشین قاهره در رابطه با پناهجویان سایر جنگ‌های خاورمیانه و به جای بازکردن مرزهای خود برای پناه‌دادن به فلسطینیان، مصر مرزهای خود با غزه را تقویت کرده و به اسرائیل هشدار داده که هر حرکتی که باعث ورود فلسطینیان به خاک این کشور شود، می‌تواند پیمان صلح چند‌دهه‌ای اسرائیل و مصر را به خطر بیاندازد.

گام‌های بعدی کارزار اسرائیل می‌تواند به حرکت به سمت این نقطه را سرعت بخشد.

طی درگیری‌های گذشته منطقه، مصر برخی پناهجویان سوریه، یمن و سودان را پذیرفت. اما در این جنگ، واکنش بسیار متفاوتی به وضعیت اسفناک همسایگان عرب خود نشان داده که ناشی از نگرانی در مورد امنیت خود و ترس از دائمی‌شدن آوارگی فلسطینیان و تضعیف آرمان آن‌ها برای تشکیل کشور فلسطین است.

جنگ غزه

رهبران مصری همچنین نسبت به گسترش نفوذ حماس در کشورشان محتاط هستند؛ همانطور که سال‌ها تلاش کرده‌اند تا اسلام‌گرایان و را در داخل سرکوب کند.

نتانیاهو رفح را یکی از «آخرین سنگرهای باقیمانده حماس» خوانده است. فارغ از درستی یا نادرستی این ادعا، رفح اکنون آخرین پناهگاه حدود ۱.۴ میلیون گرسنه و مستأصلی است که اکثر آن‌ها از جاهای دیگر غزه آواره شده‌اند.

به گفته یک دیپلمات ارشد غربی در قاهره، مقامات مصری از همتایان غربی خود خواسته‌اند که به اسرائیل بگویند آن‌ها هرگونه اقدام برای کوچ اجباری ساکنان غزه به سینا را نقض معاهده صلح ۱۹۷۹ می‌دانند. یکی دیگر از مقامات ارشد غربی، یک مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی می‌گویند که این پیام حتی صریح‌تر بوده و مصر تهدید کرده که اگر ارتش اسرائیل ساکنان غزه را وارد مصر کند، این معاهده را تعلیق خواهد کرد.

این مقام اسرائیلی گفت که قاهره طی دیدار روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، این هشدار را به گوش آمریکایی‌ها رساند.

مقام آمریکایی گفت که مصر به صراحت اعلام کرده که اگر فلسطینی‌ها به سینا رانده شوند، آماده است تا مرز خود را به حالت نظامی در بیاورد.

گذرگاه رفح

در حالی که طی بیش از چهار دهه صلح با اسرائیل، مصر هرگز با آن گرم نگرفت، اما به واسطه همکاری امنیتی با آمریکا و حمایت واشنگتن، از جمله کمک‌های یک میلیارد دلاری هرساله به قاهره، منافع زیادی برده است.

و با وجود افزایش تنش‌ها، مقامات مصری و اسرائیلی همچنان با یکدیگر در ارتباط هستند.

این مقام اسرائیلی گفت که افسران نظامی مصر و اسرائیل به طور خصوصی در مورد تهاجم احتمالی اسرائیل به رفح صحبت می‌کنند. این مقام گفت: «در این گفتگوها، مصری‌ها از اسرائیل خواستند که مقیاس عملیات را محدود کند».

اما رسانه‌های دولتی مصر از قول مقامات ناشناس مصری چنین همکاری‌ها و گفتگوهایی را کرده که نشانه بی‌میلی دولت قاهره روشن‌شدن همکاری آن با تل‌آویو است.

مصر تنها همسایه غزه است که از آغاز جنگ، به حدود ۱۷۰۰ فلسطینی مجروح کمک کرده برای مداوا در بیمارستان‌های مصر، غزه ترک کنند. اما قاهره قاطعانه هرگونه ورود بیشتر آوارگان فلسطینی به خاک مصر را رد می‌کند.

هانی لبیب، یکی از تحلیل‌گران طرفدار دولت السیسی گفت: «بین میزبانی از پناهندگان و توافق بر جابه‌جایی اجباری مردم تفاوت وجود دارد».

این حساسیت به سال ۱۹۴۸ بر می‌گردد؛ زمانی که صدها هزار فلسطینی در جنگ اول اسرائیل از زمین‌ها و خانه‌های خود خارج شده و دیگر بازنگشتند. از این حادثه در جهان عرب و اسلام به «واقعه نکبت» یاد می‌شود.

جنگ غزه

در نظر مردم مصر و خاورمیانه، اگر اسرائیل در کوچاندن اجباری اهالی غزه از خانه‌های خود موفق شود، به منزله نکبت دوم خواهد بود. در اوایل جنگ، اسرائیل در گفتگوهای دیپلماتیک برای انتقال اهالی غزه به سینا فشار آورد.

با این حال، اظهارات وزرای تندرو کابینه اسرائیل مبنی در حمایت از کوچ اجباری فلسطینیان از غزه و درخواست آشکار برخی از اسرائیلی‌ها برای بازسازی شهرک‌ها در این منطقه، به نگرانی عرب‌ها دامن زده است.

السیسی بارها سوگند یاد کرده که جلوی «تضعیف آرمان فلسطین» را بگیرد و حتی از سوی مصری‌هایی که به دلایل دیگر منتقد او هستند، مورد تشویق قرار گرفته است.