به گزارش اکوایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات ترامپ گفت ناتو یک ائتلاف «دمدمی و باری به هر جهتی» نیست.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از آن که دونالد ترامپ تعهد به چتر امنیتی ناتو در اروپا را در صورت انتخاب مجدد رئیس جمهور آمریکا کم اهمیت جلوه داد، گفت: «ناتو نمی‌تواند یک ائتلاف دمدمی و باری به هر جهتی باشد».

ترامپ روز شنبه با بیان این‌که اگر روسیه بخواهد به هر کشور عضو ناتو که به تعهدات مالی خود عمل نمی‌کند حمله کند، واکنش نشان دهد، یک طوفان سیاسی را برافروخت و باعث سردی متحدان اروپایی ایالات متحده شد.

بورل گفت: «بیایید جدی باشیم. ناتو نمی‌تواند یک اتحاد نظامی دمدمی و الابختکی بوده و یک اتحاد نظامی باشد که بسته به مزاج رئیس‌جمهور ایالات متحده کار کند». او گفت: «این ائتلاف وجود دارد یا وجود ندارد»، و افزود که قرار نیست به اظهار نظر درباره «هیچ ایده احمقانه» که از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برمی‌خیزد ادامه دهد.

سخنان ترامپ -که در زمان قدرت، آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران و توافق آب‌وهوای پاریس بیرون کشید- باعث شد تا جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده را به واکنش وا دارد. بایدن اظهارات ترامپ را «وحشتناک و خطرناک» خواند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم روز یکشنبه هشدار داد که «هر گونه پیشنهادی مبنی بر این‌که متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، امنیت همه ما از جمله امنیت ایالات متحده را تضعیف می‌کند».