به گزارش اکوایران، سخنگوی طالبان روز یکشنبه گفت، دو زندانی افغان که پس از سال 2002 حداقل به مدت 14 سال در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بودند، از حبس خانگی در عمان آزاد شدند.

عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت که عبدالظاهر صابر و عبدالکریم در نتیجه تلاش‌های امارت اسلامی افغانستان آزاد شدند.

به گزارش دهلی تایمز، مقام‌های ارشد طالبان عکس‌های صابر و کریم را در شبکه‌های اجتماعی با پیام‌های تبریک منتشر کردند. قانع گفت که مراسم استقبال رسمی در کابل پایتخت برای بازگشت آنها در روز دوشنبه برگزار می‌شود.

این دو مرد تا سال 2017 در گوانتانامو نگهداری می‌شدند و سپس به عمان منتقل شدند و در آنجا هفت سال را در حبس خانگی و ممنوعیت سفر گذراندند.

ایالات متحده در ژانویه 2002 پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر و حمله به افغانستان برای دستگیری اسامه بن لادن، رهبر القاعده، بازداشتگاهی را در خلیج گوانتانامو، در کوبا، در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش باز کرد. در آن زمان قرار بود کسانی که مظنون به ارتباط با القاعده یا طالبان بودند که به بن لادن پناه داده بودند، بازداشت و بازجویی شوند.

با این حال، بعداً تعداد زیادی مظنون از چندین کشور به آنجا فرستاده شدند و پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تحقیر و شکنجه زندانیان، بازداشتگاه به بدنامی شناخته شد.

به گفته قانع صابر که اصالتاً از ولایت لوگر بود، در 10 می 2002 توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد. در اکتبر همان سال، پس از چهار ماه حبس در زندان بگرام در خارج از کابل، صابر به گوانتانامو منتقل شد.

قانع گفت: «در نتیجه تلاش‌های امارت اسلامی افغانستان پس از سال‌ها حبس و رفع محدودیت‌های اعمال شده، او به وطن خود باز خواهد گشت.»

کریم، ساکن ولسوالی تانی در ولایت خوست، در 14 اوت 2002 در پاکستان دستگیر شد و پس از چند ماه زندان در آنجا به نیروهای آمریکایی تحویل داده شد.

او در اوایل سال 2003 به گوانتانامو و سپس در سال 2017 به عمان منتقل شد.

پیش از این همروز یکشنبه العربیه به نقل از منابع آگاه  گزارش داده بود که آمریکا با آزادی، محمد رحیم حقمل افغانی، دستیار ویژه اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین القاعده با رایان کوربت، زندانی آمریکایی محبوس در زندان‌های طالبان موافقت کرده است.

به نوشته العربیه، مذاکرات میان ایالات متحده و طالبان چندین ماه است که در قطر ادامه دارد و به نظر می‌رسد سرانجام توافقی برای آزادی تعدادی از زندانیان آمریکایی محبوس در زندان‌های طالبان در افغانستان، حاصل شده است.