به گزارش اکوایران، رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز سه‌شنبه ادعا کرد که ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای خود «کاملاً شفاف نیست»، به‌ویژه پس از آنکه یکی از مقاماتی که زمانی برنامه هسته‌ای تهران را رهبری می‌کرد، [به ادعای او] اعلام کرد که جمهوری اسلامی تمام قطعات یک سلاح را در اختیار دارد.

به گفته ای‌بی‌سی‌نیوز‌، رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنانی در اجلاس جهانی دولت‌ها در دبی، درست در آن سوی خلیج فارس، به سخنان علی اکبر صالحی اشاره کرد. گروسی در بحبوحه جنگ اسرائیل در نوار غزه به «انباشت پیچیدگی‌ها» در خاورمیانه اشاره کرد.

ایران پس از از بین رفتن توافق هسته‌ای سال 2015 خود با قدرت‌های جهانی، غنی‌سازی هسته‌ای را در سطح بالا دنبال کرده است. گروسی ادعا کرده: «ایران در حال ارائه چهره‌ای است که در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود کاملاً شفاف نیست. البته این خطرات را افزایش می‌دهد. گفت‌وگوهایی درباره سلاح‌های هسته‌ای، از جمله اخیراً در ایران، بیشتر و بیشتر می‌شود. یک مقام بسیار عالی گفت ما همه چیز داریم. خب، لطفاً به من اطلاع دهید که چه چیزی دارید.»

گروسی این مقام را معرفی نکرد. با این حال، احتمالا او به گفته های علی اکبر صالحی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران، در یک برنامه تلویزیونی دولتی ایران در اواخر شب یکشنبه اشاره کرده است. صالحی گفت: «ما تمام (قطعات) علم و فناوری هسته‌ای را داریم. یک مثال بزنم ماشین چه نیازی دارد؟ شاسی می‌خواهد، موتور می‌خواهد، فرمان می‌خواهد، گیربکس می خواهد. گیربکس درست کردی؟ من می‌گویم بله. موتور؟ اما هر کدام برای هدف خود هستند.» صالحی روز شنبه اظهار نظر مشابهی کرد. او گفت: «ما آن را در دستان خود داریم.»

به ادعای آسوشیتدپرس، اظهارات صالحی نشان دهنده تشدید تنش بیشتر است. سخت‌تر شدن مواضع ایران در حالی صورت می‌گیرد که جنگ در غزه و پیامدهای آن در منطقه هم چنان ادامه دارد.