به گزارش اکوایران؛ تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در تاریخ 30 خرداد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا این سازمان به عنوان نهادی مستقل و زیر نظر رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد ریاست جمهوری برای آزمون‌های کشور فعالیت کند. 

سرانجام ابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی 10 مهر 1402، ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» را ابلاغ کرد و روز دوشنبه 23 بهمن اساسنامه این سازمان پس از اصلاحاتی به تصویب نهایی رسید. 

بر این اساس، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.

طبق اساسنامه مقرر شد، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخصصی نهادهای علمی کشور متمرکز بر راهبری، ارزیابی و ایفای نقش نظارتی با مأموریت ایجاد مرجعیت واحد در دو محور ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور (اعم از آموزش ­و پرورش و آموزش عالی در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی) و سنجش توانمندی‌های آموزشی، به‌صورت هیأت امنایی و با التزام به عدم ایجاد بار مالی جدید و افزایش اندازه دولت، به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل ­شود. 

اساسنامه «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» حداکثر ظرف مدت سه ماه با همکاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش­ پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و برای تصویب به شورای­ عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره الزامات تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفته که این سازمان، سازمان مهمی است که قرار است زیر نظر ریاست‌جمهوری باشد، با توجه به تکثری که در نهادهای سنجش و ارزشیابی آموزش وجود دارد و نیاز به یک وحدت رویه وجود داشت، ایجاد سازمان مذکور مصوب و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

سازمان ملی سنجش قدرتمند می‌شود

در این رابطه حسین توکلی، پدر کنکور ایران ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور را برای ایجاد یک مرجع واحد برای راهبری،‌ ارزیابی و ایفای نقش نظارتی در ارزشیابی و اعتبارسنجی مدارک آموزشی را باارزش و قابل تقدیر دانسته است.

او تاکید کرده که تشکیل چنین سازمان جدیدی باید متشکل از متخصصان و صاحبنظران و اساتید علمی کشور اعم از سازمان سنجش آموزش کشور، وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش باشد.

توکلی انتقال سازمان تخصصی سنجش آموزش کشور از یک مجموعه دولتی به زیرمجموعه دولتی دیگر، در اهداف والای تعیین شده آن تفاوتی ایجاد نخواهد کرد و حتی با توجه به مصوبه ابلاغی رییس جمهور، سازمان ملی سنجش جدید به نسبت گذشته به شکل منسجم و قوی تر بکار خود ادامه خواهد داد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز اوایل ماه آذر اظهار کرده بود که پس از تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی روند اجرایی تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور آغاز می‌شود.

به گفته عبدالرسول پورعباس، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور بر سخت‌افزار موجود سازمان سنجش آموزش کشور بنا می‌شود و بقیه دستگاه‌های حاضر در دیگر مراکز که در این زمینه فعال هستند به این سازمان می‌پیوندند، البته نحوه اجرا در اساس‌نامه مشخص می‌شود.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرده که سازمان ملی در سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مسئولیت تام دارد که به کمک دستگاه‌های اجرایی، موضوع سنجش و ارزشیابی را در کشور اجرا کند. 

پورعباس با اشاره به اینکه اکنون سازمان سنجش در حوزه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش خدماتی ارائه نمی‌دهد، تاکید کرده که اگر سازمان سنجش در ذیل وزارت علوم هم حضور نداشته باشد وظیفه و خدمات خود را انجام می‌دهد، در واقع موضوع سنجش به شکل کنسرسیوم با هماهنگی وزارتخانه‌های متبوع و تکالیف متعدد اجرا می‌شود.

با تشکیل یک سازمان ملی و مستقل، نهادی به عنوان متولی تمام آزمون‌ها در کشور شکل می‌گیرد تا شاید راه را برای فسادهای ناشی از رانت ببندد و مرجعی برای آزمون‌های مختلف وزارتخانه‌ها برای آموزش عالی و سازمان‌ها برای استخدام شود.