به گزارش اکوایران، به گفته برخی منابع مصر در حال آماده‌سازی منطقه‌ای در مرز غزه است که می‌تواند فلسطینی‌ها را در صورت حمله اسرائیل به رفح به خارج از مرزها در آن جا دهد.

مصر که انجام چنین آمادگی‌هایی را تکذیب کرده است، بارها هشدار داده است که حمله ویرانگر اسرائیل به غزه می‌تواند فلسطینی‌ها را به سمت صحرای سینا آواره کند، چیزی که قاهره می‌گوید کاملا غیرقابل قبول است. ایالات متحده نیز بارها گفته است که با هرگونه جابجایی فلسطینیان از غزه مخالفت خواهد کرد.

یکی از منابع گفت مصر خوشبین است که مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بتواند از چنین سناریویی جلوگیری کند، اما ایجاد منطقه در مرز به عنوان یک اقدام موقت و پیشگیرانه است.

سه منبع امنیتی گفتند مصر آماده‌سازی یک منطقه بیابانی با برخی از امکانات اولیه را که می‌تواند برای پناه دادن به فلسطینی‌ها مورد استفاده قرار گیرد، آغاز کرده است و تاکید کردند که این یک اقدام احتمالی است.

اسرائیل گفته است که برای از بین بردن «آخرین سنگر» حماس در رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی به دنبال پناهگاهی از تهاجم ویرانگر غزه هستند، حمله خواهد کرد.

اسرائیل اعلام کرده است که ارتش در حال تدوین طرحی برای تخلیه غیرنظامیان از رفح به سایر مناطق نوار غزه است.

اما مارتین گریفیتس، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت که تصور اینکه مردم غزه بتوانند به مکان امنی تخلیه شوند، یک «توهم» است و نسبت به احتمال سرازیر شدن فلسطینیان به مصر در صورت آغاز عملیات نظامی اسرائیل در رفح هشدار داد.

او این سناریو را «نوعی کابوس مصری» نامید.

مصر مخالفت خود را با جابجایی فلسطینیان از غزه به عنوان بخشی از مخالفت گسترده‌تر اعراب با هرگونه تکرار «فاجعه» توصیف کرده است، زمانی که حدود 700000 فلسطینی در جنگ پیرامون ایجاد اسرائیل در سال 1948 از خانه‌های خود گریختند یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

منبع اول گفت که ساخت این کمپ سه یا چهار روز پیش آغاز شده است و در هر سناریویی از عبور افراد از مرز «تا حصول یک قطعنامه» پناهگاه موقت ارائه می‌شود.

رئیس سرویس اطلاعات دولتی مصر در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های منابع، گفت: «این هیچ مبنایی از حقیقت ندارد، برادران فلسطینی ما گفته‌اند و مصر هم گفته است که هیچ آمادگی برای این احتمال وجود ندارد.»

بنیاد حقوق بشر سینا، یک سازمان فعال، روز دوشنبه تصاویری را از کامیون‌های ساختمانی و جرثقیل‌ها در حال کار و تصاویری از موانع بتنی منتشر کرد.

به نقل از یک منبع ناشناس، بنیاد سینا گفت که این کار ساخت و ساز برای ایجاد یک منطقه امن در صورت مهاجرت دسته جمعی فلسطینیان انجام شده است.

رویترز توانسته است مکان بخشی از ویدئو را به عنوان رفح از موقعیت ساختمان‌ها، درختان و حصارها که با تصاویر ماهواره‌ای منطقه مطابقت دارد، تایید کند.

به گفته آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد، حدود 1.5 میلیون فلسطینی در حال حاضر در رفح هستند که بیش از نیمی از جمعیت نوار غزه است.