به گزارش اکوایران، سرویس زندان‌های روسیه اعلام کرد، الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه در زندان درگذشت، که احتمالاً به عنوان یک ترور سیاسی منتسب به ولادیمیر پوتین تلقی خواهد شد.

ناوالنی، 47 ساله، یکی از شناخته‌شده ترین و سرسخت ترین منتقدان پوتین بود که در زندانی در 60 کیلومتری شمال دایره قطب شمال نگهداری می‌شد، جایی که او به 19 سال زندان تحت یک «رژیم ویژه» محکوم شده بود.

به نوشته گاردین، او در اوایل دسامبر از زندانی در منطقه ولادیمیر ناپدید شد، جایی که در حال گذراندن حکم 30 ساله خود به اتهامات افراط گرایی و کلاهبرداری بود؛ که به خاطر رهبری مخالفان ضد کرملین در دهه 2010 آن را مجازات سیاسی خوانده بود. او این انتظار را نداشت که در زمان حیات پوتین آزاد شود.

ناوالنی، سیاستمدار ملی‌گرای سابق، با مبارزه علیه تقلب در انتخابات و فساد دولتی، تحقیق در مورد حلقه درونی پوتین و به اشتراک گذاشتن یافته‌هایش در ویدئوهای شیک که صدها میلیون بازدید داشتند، به تظاهرات 2011-2012 در روسیه کمک کرد.

او در سال 2013 موفق به کسب 27 درصد آرا در انتخابات شهرداری مسکو شد که کمتر کسی معتقد بود آزاد یا منصفانه بوده است. او سال‌ها خاری در چشم کرملین باقی ماند و قصری را در دریای سیاه شناسایی کرد که برای استفاده شخصی پوتین ساخته شده بود، عمارت‌ها و قایق‌های تفریحی که توسط رئیس‌جمهور سابق، دیمیتری مدودف استفاده می‌شد.

در سال 2020، ناوالنی پس از مسمومیت با استفاده از سم نوویچوک توسط سرویس امنیتی اف‌اس‌بی روسیه به کما رفت و برای درمان به آلمان منتقل شد. او بهبود یافت و در ژانویه 2021 به روسیه بازگشت، جایی که به اتهام نقض آزادی مشروط دستگیر شد و پس از یک مجموعه محاکمه، مجموعاً به بیش از 30 سال پشت میله‌های زندان محکوم شد.

پوتین اخیرا برای پنجمین دوره ریاست جمهوری خود نامزد شده است. او در حال حاضر طولانی‌ترین رهبر روسیه از زمان جوزف استالین است و در صورت کاندیداتوری مجدد در سال 2030 می‌تواند از او پیشی بگیرد. از آن جا که قانون اساسی در مورد محدودیت‌های دوره، در سال 2020 بازنویسی شده است، این احتمالی است که وجود دارد.