به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصرف آودیوکا را «یک پیروزی مهم» خواند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، فرمانده ارتش اوکراین روز شنبه گفت که نیروهایش پس از ماه‌ها نبرد شدید از شهر ویران‌شده آودیوکا در شرق این کشور عقب‌نشینی کردند.

اگرچه وزارت دفاع روسیه گفت که واحدهای اوکراینی هنوز در کارخانه کک این شهر مستقر هستند، پیشروی در آودیوکا بزرگترین پیشروی مسکو از زمان تصرف شهر باخموت در ماه مه گذشته بود.

این اتفاق چند روز قبل از دومین سالگرد تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین و در بحبوحه کمبود شدید مهمات اوکراین به دلیل به تعویق افتادن کمک‌های نظامی جدید ایالات متحده که ماه‌ها در کنگره معلق مانده است، رخ داد.

سقوط آودیوکا همچنین واضح‌ترین نشانه‌ای است که روشن می‌کند چگونه پس از شکست ضدحمله اوکراینی در شکست خطوط روسیه در سال گذشته، موج جنگ به نفع مسکو تغییر کرده است.

کرملین در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد: «رئیس دولت این موفقیت را به سربازان روسیه تبریک گفت.»

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده این هفته هشدار داد که آودیوکا به دلیل کمبود مهمات پس از ماه‌ها مخالفت جمهوری خواهان کنگره با بسته کمک نظامی جدید ایالات متحده به کیف، ممکن است به دست نیروهای روسی بیفتد.

در بیانیه کاخ سفید در روز شنبه آمده است که بایدن روز شنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تماس گرفت تا بر تعهد ایالات متحده برای ادامه حمایت از اوکراین تاکید کند. او همچنین بر لزوم تصویب فوری بسته برای تامین مجدد نیروهای اوکراینی توسط کنگره تاکید کرد.

کاخ سفید گفت که عقب‌نشینی اوکراین به دلیل کاهش تدارکات در نتیجه انفعال کنگره، که سربازان اوکراینی را مجبور به جیره‌بندی مهمات کرده و منجر به «اولین دستاوردهای قابل توجه روسیه در چند ماه گذشته» شده، به این کشور تحمیل شده است.

آودیوکا

تسخیر این شهر به احتمال زیاد باعث تقویت روحیه روسیه قبل از تلاش پوتین برای انتخاب مجدد در انتخابات ماه آینده خواهد شد که تقریباً مطمئناً در آن پیروز می‌شود.

این اتفاق همچنین به عنوان گام دیگری در جهت تامین امنیت مسکو در مرکز منطقه‌ای دونتسک، در حدود 20 کیلومتری شرق، که از سال 2014 در اختیار نیروهای روسی و طرفدار روسیه است، تلقی می‌شود.