به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ سکوت خود را پیرامون مرگ ناوالنی، منتقد سرسخت دولت روسیه را شکست و گفت پوتین را در این باره سرزنش نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ که پیش از این در مقام رئیس جمهور آمریکا به دلیل تمجید از ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه مورد انتقاد قرار گرفته بود، روز دوشنبه در اولین اظهار نظر عمومی خود در مورد مرگ الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه در یک پست در شبکه های اجتماعی خود گفت پوتین را سرزنش نمی‌کند.

نامزد پیشتاز انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی حقیقت خود نوشت: «مرگ ناگهانی الکسی ناوالنی مرا بیشتر و بیشتر از آنچه در کشورمان می گذرد آگاه کرد.»

ترامپ نوشت: «پوتین را برای مرگ این مخالف سرزنش نمی‌کند» و افزود: «این یک پیشروی آهسته و پیوسته با سیاستمداران، بازرسان و قضات احمق و چپ گرایی است که ما را به سمت نابودی هدایت می‌کنند. مرز‌های باز، تقلب در انتخابات و احکام کاملا غیرمنصفانه از سوی دادگاه ها، در حال نابود کردن آمریکاست. ما ملتی در حال سقوط و در حال افول هستیم و باید بار دیگر عظمت را به آمریکا بازگردانیم».

مشخص نیست که ترامپ سعی دارد چه شباهت هایی با برجسته ترین رهبر اپوزیسیون روسیه ایجاد کند. ناوالنی، 47 ساله، سال‌ها علیه آنچه که او آن را فساد گسترده «کلاهبرداران و دزدان» در روسیه پوتین نامید، مبارزه کرد.

جو بایدن،رئیس جمهور آمریکا روز جمعه مستقیما پوتین را مسئول مرگ ناوالنی در مستعمره ای در شمال دایره قطب شمال دانست. نیکی هیلی، رقیب اصلی جمهوری خواه ترامپ هم با اعلام موضعی مشابه بایدن گفت: «پوتین مسئول مرگ ناوالنی است.

ترامپ در دوران تصدی خود در کاخ سفید در سال‌های 2017-2021 پوتین را تحسین می‌کرد. در سال 2018، او از سرزنش رهبر روسیه به دلیل دخالت در انتخابات 2016 ایالات متحده امتناع کرد، و یافته های سازمان های اطلاعاتی خود را مورد تردید قرار داد که باعث انتقادات گسترد شد.