به گزارش اکوایران، جلسه هیئت دولت امروز -2 اسفند ماه 1402-  برگزار شد و مسئولین اجرایی و وزیران در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دادند.

روش تامین مالی راه‌آهن رشت-آستارا مشخص و تصویب شد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز دولت به منظور تقویت تولید انرژی برق، منابع مالی و روش‌های تسویه بدهی برای بخشی از شرکت‌هایی که دولت برای پرداخت تأمین برق به آن‌ها بدهی داشت، پیش‌بینی شد و تسویه صورت می‌گیرد.

بهادری جهرمی در ادامه یادآور شد: امروز هیئت وزیران مصوبه خوبی برای تسهیل تامین مالی بخش تولید و حمایت مالی از بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف و تقویت ابزارهای مالی زنجیره‌ای به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید داشت.

بهادری افزود: هم‌چنین درباره راه‌آهن رشت-آستارا که بخشی از مسیر راه تجاری شمال-جنوب بوده، با مصوبه امروز دولت روش تأمین مالی این طرح مشخص شد و به تصویب رسید.

عیدی کارکنان در حال پرداخت است

رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: تأمین منابع برای پرداخت عیدی کارکنان دولت صورت گرفته و خزانه پرداخت می‌کند و این کار در حال انجام است.

عملکرد طرح‌های تملکی در بودجه به نحوی بوده که بخش بزرگی از طرح‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری برداری رسیده و سال آینده 800 طرح و پروژه نیمه‌تمام افتتاح خواهد شد.امیدواریم تا قبل از عید بودجه نهایی شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره میزان تخصیص بودجه عمرانی در سال جاری، بیان کرد: پیش بینی می کنیم امسال تخصیص بودجه  در طرح های تملک به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسیم که نسبت به سال گذشته که ۲۵۰ هزار میلسارد تومان بوده است، افزایش خوبی محسوب می شود.

وی درباره عملکرد دولت در اجرای بودجه، گفت: ما امسال بودجه را  بدون کسری پشت سر می گذاریم البته منابع ما کامل تحقق پیدا نمی کند که هیچ سالی این منابع کامل محقق نمی شود. با ابزار تخصیص و مدیریت درامد و هزینه امسال را بدون نگرانی به پایان می رسانیم. پرداخت های ما کامل ترازمند بوده است. در پرداخت هزینه های جاری پرسنلی بالای ۹۸ درصد عملکرد داشتیم. در اموزش و پرورش بالای صددردصد عملکرد داشتیم. در  پرداخت جاری دستگاه ها هیچ مشکلی نداریم.

منظور گفت: دو سه مورد اختلاف کوچک در زمینه بودجه میان دولت و مجلس وجود دارد مه در چند روز آیند هدر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان حل خواهد شد.

امیدواریم بودجه تا قبل از عید نهایی شود

محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور، پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعضی موارد بودجه را شورای نگهبان مغایر اعلام کرده بود. نمایندگان بر نظر خود اصرار کردند و الان باید در مجمع تشخیص تایید شود. امیدواریم تا قبل از عید بودجه نهایی شود تا دولت از اول فروردین مطابق بودجه عمل کند.

معاون اول رییس جمهور: تورم خوراکی‌ها منفی شده است

محمد مخبر در جمع خبرنگاران درباره اعتراض تولیدکنندگان دارو به عدم تعهد تامین اجتماعی اظهار کرد: دیروز یکی از کارهایی که کردیم همین بحث دارویار بود و ۲۰ همت (هزار میلیارد تومان) تخصیص داه شد که در همین یکی دو روزه به آنها داه خواهد شدو این بخش حل می‌شود.

معاون اول رییس جمهور درباره اقدامات دولت بیان کرد: کارخانه‌هایی که نیمه‌تعطیل بودند الان دارند با ظرفیت کامل کار می‌کنند. سرمایه در گردش مشکل داشت و تعمیراتی که روی کارخانه‌ها باید انجام می‌شد که همه این کارها در حال انجام است. کارها و پروژه‌های بزرگی هم در حال احداث است که آنها را هم پشتیبانی می‌کنیم.

وی افزود: طبق شعار سال درخصوص تولید و مهار تورم، اقدامات متعددی انجام می‌شود و تورم ماهانه در بهمن 1.4 درصد بود و تورم خوراکی‌ها هم منفی شده است. به یاد داریم که همیشه خوراکی‌ها در اواخر سال رشد قیمتی داشته ولی الحمدلله امسال منفی شده است.

وزیر ارتباطات: بیش از ۱۴ میلیون نفر از سرویس رادار گیم استفاده می‌کنند

عیسی زارع‌پور پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: ما از ابتدای این دولت بهبود تجربه کاربری عموم کاربران و اقشار خاص را دنبال می‌کنیم. یکی از اقشاری که تأخیر برایشان سخت است، گیمرها هستند.

وی خاطرنشان کرد: وعده رییس‌جمهور این بود که تجربه کاربری این قشر بهبود یابد و امروز اعلام می‌کنم که بیش از ۱۴ میلیون نفر از سرویس رادار گیم استفاده می‌کنند و بازی‌های مورد تأیید نهادهای فرهنگی را به این سرویس آوردیم.

وزیر اطلاعات: انتخابات در کمال امنیت برگزار می‌شود

سید اسماعیل خطیب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازگشت اموال مردم توسط سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه را به همه مردم تبریک می‌گویم. کار مهمی بود که اموال مردم برگشت و این حادثه ارزشمندی برای مردم بود.

وزیر اطلاعات در خصوص جاسوس‌های اسرائیلی که از ۲۸ کشور مختلف دستگیر شدند گفت: اطلاعیه‌اش را که دادیم، کشورهایش را هم اعلام کردیم، جزییاتش هم معلوم است و بعضی از اخبار دنیار را هم اگر پیگیری کنید، بعضی کشورها خودشان اعلام می‌کنند.

او همچنین تاکید کرد: ان‌شاءالله که انتخابات هم در کمال امنیت برگزار می‌شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که ما امروز داعشی که از حکمرانی مایوس شده در منطقه سرگردان است و آمریکا و رژیم صهیونیستی و عوامل آنها در جهت اقدامات تروریستی در حال بهره‌برداری از آنها هستند.

سیمکارت‌های بدون فیلتر در اختیار اینفوئنسرها، رسانه‌های خارجی حاضر در جشنواره صنایع دستی

عزت الله ضرغامی در حاشیه هئیت دولت، اظهار داشت:  17 کشور در جشنواره صنایع دستی حاضر شدند، 200 اثر برجسته صنایع دستی را ارایه کردند، هنگام اهدای جوایز هنرمندان خارجی با افتخار نسبت به اینکه از جمهوری اسلامی جایزه دریافت می‌کنند، وی سن می‌آمدند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: رییس WTO بالاترین مقام گردشگری جهان، علی‌رغم جو سنگینی که برای حضور ایشان ایجاد کردند نیز در ایران حضور یافت، ایشان این موضوع را در جلسه با رئیس‌جمهور نیز مطرح کردند. علی‌رغم این اقدامات ایشان در چند پست اینستاگرامی از مردم جهان دعوت کردند که از ایران دیدن کنند.

ضرغامی گفت: تعدادی سیمکارت بدون فیلتر در اختیار اینفوئنسرها، رسانه‌های خارجی و مقامات کشورها که در جشنواره گردشگری حضور یافتند، قرار گرفته است.انعکاس جهانی خوبی نسبت به جشنواره گردشگری ایران شکل گرفت.

واکنش بذرپاش به خبر مشارکت چینی‌ها در ساخت‌وساز مسکن

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: چینی ها پیشنهادات متعددی در وزارتخانه به ما دادند و در چندین مورد با هم توافق کردیم. هدفگذاری ما بیشتر آوردن سرمایه خارجی در بخش ساختمان و مسکن است و به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم. در برخی تکنولوژی ها چینی ها دستاوردهایی داشته اند  ولی ما در حوزه ساختمان و مسکن در تکنولوژی رشدهای خوبی داشتیم و نیازمندی و وابستگی مان حداقلی است. بیشتر از آنکه به تکنولوژی نیاز داشته باشیم به منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه ها را سرعت بیشتری بدهیم.

پخش مناظره‌های انتخاباتی از فردا

پیمان جبلی، رییس صداوسیما در حاشیه هیئت دولت، اظهار داشت: حدود 1400 مناظره ضبط شده و در هر حوزه نامزدها به 7 سوال پاسخ داده‌اند.

وی افزود: تاکنون بیش از 7 هزار نامزد وارد صفحه اختصاصی خود در "تلوبیون" شده‌اند و حدود 3 هزار نفر شروع به بارگزاری ویدئو در صفحه خود کرده‌اند.

وزیر نفت: توطئه اسرائیل در حادثه خطوط گازرسانی خنثی شد

اوجی پس از جلسه هیئت دولت اظهار کرد: دشمن قصد داشت بخش گاز خانگی مردم را دچار چالش کند و الحمدلله آمادگی کاملی داشتیم و بعد از دو ساعت از انفجار، همکاران ما مشغول کار شدند و خطوط در حال بهره‌برداری است. توطئه خبیثانه‌ اسرائیل بدون این‌که اتفاقی در شهرها و روستاها رخ دهد، خنثی و خطوط گازرسانی سریعا ترمیم شدند.

وزیر کشور از لایحه تغییر قوانین مهاجرت در کشور خبر داد

احمد وحیدی در جمع خبرنگاران افزود: لایحه‌ای برای تغییر قوانین مهاجرت که بیشتر مرتبط با نحوه مواجهه افراد غیرمجاز است در مجلس بررسی می‌شود.

وحیدی درباره تبلیغات انتخابات نیز بیان کرد: زمینه خوبی برای تبیلغات در صداوسیما و فضای مجازی فراهم شده است و داوطلبان مراقب کنند یگدیگر را تخریب نکنند و موضوعاتی که خارج از حوزه و اختیاراتش است قول ندهند.

وی همچنین درباره حذف گزینه عجله دارم از تاکسی‌های اینترنی، گفت: باید به این مورد رسیدگی شود.

بیشترین حجم استفاده از طرح فجرانه کالابرگ متعلق به دهک یک بود

سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: طرح کالابرگ از اسفند پارسال آغاز شد و روش‌های مختلف و ابداعاتی را اجرایی کردیم که در دهه فجر امسال به اوج این طرح رسیدیم و مقرر شد یارانه مضاعف یا تشویقی برای هفت دهک جامعه پیش‌بینی و به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود.

وی با بیان این‌که طرح فجرانه کالابرگ با موفقیت اجرا شد و در مرحله نخست به مدت سه ماه ادامه دارد، افزود: مرحله اول آن که از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شد تا روز گذشته تقریبا با استقبال ۱۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۱۶ خانوار مواجه بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: حدودا جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲.۵ درصد تاکنون از این طرح فجرانه کالابرگ استقبال کرده‌اند و مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دهک‌های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند شامل دهک یک ۸۵.۷، دهک دو ۶۸ درصد، دهک سه ۶۹ درصد، دهک چهار ۸۴ درصد، دهک پنج ۴۳ درصد، دهک ششم ۴۶ درصد و دهک هفت ۴۲ درصد هستند.

تشویق وزیر دفاع برای حضور مردم در انتخابات 11 اسفند

امیر محمدرضا آشتیانی در جمع خبرنگاران درباره حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: وقتی مردم حضور پیدا می‌کنند ارزیابی دشمن را تغییر می‌دهد و قطعا بازدارندگی بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد. ما هم توصیه و تشویق می‌کنیم که همه ان‌شاءالله در انتخابات شرکت کنند.

تمدید نمایشگاه مطبوعات تا فردا 

محمد مهدی اسماعیلی پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل استقبال مردمی تا فردا بعدازظهر نمایشگاه مطبوعات تمدید شد.

وزیر ارشاد اظهار کرد: 450رسانه در این نمایشگاه مشارکت کردند و جریان قهری نداشتیم و خیلی پررونق برگزار شد.

رییس سازمان انرژی اتمی از تمایل رافائل گروسی برای سفر به ایران خبر داد

رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرد: آقای گروسی برای سفر به ایران اظهار تمایل کرده‌اند و در دستور کار ایشان است و در برنامه ما هم قرار دارد که در زمانی که تنظیماتش صورت بگیرد، انجام خواهد شد.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است گزارش جدیدی علیه ایران به شورای امنیت برود؟ خاطرنشان کرد: آژانس به طور طبیعی هر سه ماه یک بار برای شورای حکام و هر ۶ ماه یک بار برای شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌دهد. گزارش مدیر کل دو بخش دارد. یک بخش گزارش‌های پادمانی است. یک بخشی از گزارش در بخش پادمان رفتار جاری صنعت هسته‌ای ما و نظارت‌هایی است که صورت می‌گیرد. دوربین‌هایی که دارند و بازرسی‌هایی که صورتی می‌گیرد جزیی از این گزارش است.

اسلامی همچنین گفت: گزارش بخش دومی دارد که ویژه برجام است و برجام طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کارشان است که انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می‌کنند و با توجه به اینکه بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام برای اینکه طرفین متعهد به تعهداتشان عمل نکردند، ما طبق قانون اقدام راهبردی عمل می‌کنیم که گزارشات آن هم باز توسط آژانس تهیه و منتشر می‌شود.

سپهر خلجی: پرونده بابک زنجانی نشان داد با همراهی می‌توان به نتیجه مطلوب رسید

رییس شورای اطلاع رسانی در حاشیه جلسه هیات دولت: اقدام جهادی بانک‌ مرکزی و وزارت نفت و اطلاعات سپاه در بازگشت اموال بابک زنجانی نقش تعیین کننده داشت‌ و با اهتمام قوه قضاییه این پرونده به نتیجه رسید و نشان داد اگر در موضوعات مختلف همراهی و همدلی باشد حتما این موارد به نتیجه مطلوب می رسد.

معاون حقوقی رییس جمهور: شرکت در انتخابات مایه استحکام پایه‌های امنیت کشور است

محمد دهقان صبح امروز چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش مهمی از مردم و افرادی که فرصت و امکان شرکت در انتخابات دارند با همه همت خود حضور پیدا خواهند کرد و می‌دانند که شرکت در انتخابات شرکت در سرنوشت خودشان است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت در انتخابات صرفا انتخاب افراد نیست بلکه مایه استحکام پایه‌های پیشرفت و امنیت کشور است، افزود: دشمنان ما دشمن انتخابات و دوستان ما دوستان انتخابات هستند، کسانی که دل در گرو کشور و پیشرفت کشور دارند انتخابات را مایه و بستری برای پیشرفت کشور می‌دانند و در آن مشارکت می‌کنند.