به گزارش اکوایران، سخنگوی آقای ناوالنی می‌گوید که به مادر الکسی ناوالنی، گفته شده که تنها سه ساعت فرصت دارد که با دفن «مخفیانه» منتقد شناخته شده پوتین موافقت کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، به او گفته شده است که در غیر این صورت، او در مستعمره کیفری دایره قطب شمال، جایی که یک هفته پیش در آن درگذشت، دفن خواهد شد.

مادر آقای ناوالنی گفته است که او مجبور شده است گواهی فوت را، مبنی بر اینکه او به دلایل طبیعی فوت کرده است، امضا کند.

اما یولیا، بیوه آقای ناوالنی، گفته است که او به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کشته شده است.

کرملین این اتهامات را رد کرده و واکنش غرب به این مرگ را «هیستریک» خوانده است.

آقای ناوالنی در 16 فوریه درگذشت. مقامات زندان گفتند که حال او در هنگام «پیاده روی» بد شده است.

تیم آقای ناوالنی در ازای دریافت اطلاعات در مورد مرگ رهبر مخالفان روسیه در زندان، به افسران امنیتی 20,000 یورو (22,000 دلار؛ 17,000 پوند) جایزه و کمک برای خروج از روسیه پیشنهاد داده است.

کیرا یارمیش، سخنگوی آقای ناوالنی گفت، لیودمیلا، مادر رهبر اپوزیسیون، از مذاکره با مقامات امتناع کرده است، زیرا آن‌ها «صلاحیت تصمیم گیری درباره نحوه و محل دفن پسرش را ندارند.»

خانم یارمیش گفت: «وی خواستار رعایت قانون است که بر اساس آن بازپرس موظف است جسد را ظرف دو روز پس از مشخص شدن علت مرگ تحویل دهد.» این مهلت دو روزه شنبه تمام می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه در سانفرانسیسکو با بیوه آقای ناوالنی و دخترش ملاقات کرد.

_132717154_gg9zdbnwoaahn_q-1.jpg

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور شجاعت فوق‌العاده الکسی ناوالنی و میراث او در مبارزه با فساد و برای روسیه آزاد و دموکراتیک را تحسین کرد.

یک روز بعد، ایالات متحده به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و کشته شدن آقای ناوالنی، بیش از 500 تحریم جدید علیه روسیه وضع کرد.

این شامل اقداماتی علیه سیستم اصلی پرداخت کارتی روسیه، موسسات مالی و نظامی و مقاماتی است که در حبس ناوالنی نقش داشتند. اتحادیه اروپا همچنین تحریم های جدیدی را برای دسترسی این کشور به فناوری نظامی وضع کرده است.

آقای ناوالنی برای سال‌ها سرشناس‌ترین منتقد رهبر روسیه بود. در آگوست 2020، رهبر سابق اپوزیسیون توسط تیمی احتمالی از قاتلان سرویس‌های مخفی روسیه، با استفاده از عامل اعصاب نوویچوک مسموم شد.

او که با هواپیما به آلمان منتقل شد، در آنجا بهبود یافت و در ژانویه 2021 به روسیه بازگشت و در آنجا زندانی شد. تلاش‌ها برای بزرگداشت مرگ او با واکنش شدید مقامات روسی مواجه شد و مکان‌های یادبود پاکسازی و صدها نفر دستگیر شدند.