به گزارش اکوایران، دو سوم کارآموزان و رزیدنت‌های پزشکی در کره جنوبی در اعتراض به طرح دولت برای افزایش تعداد دانشجویان پذیرفته شده در دانشکده پزشکی، در تلاش برای رسیدگی به کمبود پزشکان در این کشور، از کار دست کشیدند.

دولت کره جنوبی روز دوشنبه به پزشکان جوان اعلام کرد تا پایان فوریه فرصت دارند تا به سر کار خود بازگردند و گرنه به دلیل برگزاری اعتراض یک هفته‌ای که خدمات رسانی به بیماران در چندین بیمارستان بزرگ را مختل کرده است، مجازات می‌شوند.

به گزارش رویترز، این اعتراضات برخی بیمارستان‌ها را وادار کرده تا از پذیرش بیماران خودداری کنند و جراحی‌ها را کنسل کنند.

کره‌جنوبی در مقایسه با اقتصادهای بزرگ جهان کمترین نرخ تعداد پزشک به ازای بیمار را دارد و به همین دلیل دولت این کشور در صدد است تعداد دانشجویان پزشکی را افزایش دهد.

در حال حاضر فقط ۲/۵ پزشک برای هر یک هزار نفر در این کشور وجود دارد که دومین نرخ پایین در میان اعضای گروه کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پس از مکزیک است.

لی سانگ مین وزیر بهداشت کره‌جنوبی گفت: «با توجه به وخامت اوضاع، دولت آخرین درخواست را صادر می‌کند.» و افزود که هرج و مرج در بیمارستان‌ها در حال افزایش است و ارائه خدمات اورژانس به «وضعیت خطرناک» رسیده است.

او گفت: «اگر تا 29 فوریه به بیمارستانی که رها کردید بازگردید، مسئولیتی در قبال آنچه قبلاً رخ داده است، نخواهید داشت. ما از شما می‌خواهیم که به یاد داشته باشید وقتی در کنار بیماران هستید صدای شما با صدای بلند و موثرتر شنیده می‌شود.»

دولت قبلاً هشدار داده بود که می‌تواند علیه پزشکانی که از دستور بازگشت به کار پیروی نمی‌کنند، اقدامات قانونی از جمله پیگرد قانونی، بازداشت احتمالی و سلب مجوز پزشکی از آنها انجام دهد.

پزشکان جوان معترض می‌گویند که دولت قبل از تلاش برای افزایش تعداد پزشکان، ابتدا باید به شرایط حقوق و کار بپردازد.

پارک مین سو، معاون وزیر بهداشت گفت، افرادی که تا اول مارس بازنگردند، در کنار سایر اقدامات قانونی، با حداقل سه ماه تعلیق مجوز پزشکی مواجه خواهند شد.

پزشکان ارشد و پزشکان خصوصی به این انصراف نپیوسته‌اند، اما تجمعاتی برگزار کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند که طرح خود برای افزایش سهمیه‌های دانشکده‌های پزشکی را لغو کند.

بسیاری از مردم کره جنوبی از این طرح که توسط رئیس جمهور یون سوک یول رهبری شده است، حمایت می‌کنند.