به گزارش اکوایران، ماریا پوچیخ، یکی از متحدان ناوالنی، روز دوشنبه گفت که الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف روسی در زمان مرگش نزدیک بود در یک تبادل زندانیان آزاد شود. او همچنین ادعای خود مبنی بر کشته شدن او توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تکرار کرد.

به نوشته‌ی رویترز، پوچیخ که در یوتیوب صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات در مورد مبادله ناوالنی و دو شهروند آمریکایی، با وادیم کراسیکوف، یک قاتل حرفه‌ای سرویس امنیتی روسیه FSB در زندان آلمان، در زمان مرگ رهبر مخالفان در مراحل پایانی خود بود.

ناوالنی، 47 ساله، در 16 فوریه در یک مستعمره کیفری قطب شمال درگذشت. کرملین هرگونه دخالت روسیه در مرگ او را رد کرده است. به گفته حامیانش در گواهی فوت ناوالنی آمده است که او به مرگ طبیعی درگذشته است.

پوچیخ نام دو شهروند آمریکایی را که در کنار ناوالنی در صف معاوضه بودند را نگفت. اما ایالات متحده گفته است که در تلاش برای بازگرداندن ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال و پل ویلان، تفنگدار سابق آمریکایی است.

پوچیخ گفت: «الکسی ناوالنی می‌توانست همین الان، همین امروز روی این صندلی بنشیند. می‌توانست و باید اتفاق می‌افتاد.»

او گفت: «ناوالنی باید در چند روز آینده بیرون می‌آمد، چون ما تصمیمی درباره مبادله او دریافت کردیم. در اوایل فوریه به پوتین پیشنهاد شد که ، افسر FSB، وادیم کراسیکوف، که برای یک قتل در برلین دوران محکومیت خود را می‌گذراند، با دو شهروند آمریکایی و الکسی ناوالنی مبادله کند.."

پوچیخ گفت که تایید دریافت کرده است که مذاکرات برای مبادله در عصر روز 15 فوریه در مراحل نهایی خود قرار داشته است.

او ادعا کرد که ناوالنی یک روز بعد کشته شده بود، زیرا پوتین نمی‌توانست تصور آزادی او را تحمل کند.

پوچیخ گفت که متحدان ناوالنی از زمان آغاز جنگ اوکراین بر روی طرحی برای بیرون بردن او از روسیه به عنوان بخشی از تبادل اسرا که شامل «جاسوسان روسی در ازای زندانیان سیاسی» بود، کار می‌کردند.

او گفت که تلاش‌های ناامیدانه‌ای انجام داده‌اند و سعی کرده‌اند واسطه‌هایی را پیدا کنند، حتی به هنری کیسینجر فقید نزدیک شدند، اما گفت که دولت‌های غربی اراده سیاسی لازم را نشان نداده‌اند.

پوچیخ گفت: «مقامات آمریکایی و آلمانی سرشان را به نشانه درک تکان دادند. آنها گفتند که کمک به ناوالنی و زندانیان سیاسی چقدر مهم است، آنها دست دادند، قول دادند و هیچ کاری نکردند.»