به گزارش اکوایران، واشنگتن پست به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد، ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیشنهاد جدید واشنگتن برای توافق بر سر آزادی اسرای باقی مانده در نوار غزه را به نمایندگان مصر، اسرائیل و قطر ارائه کرده است.

برنز نسخه آمریکایی این توافق را در مذاکرات پاریس در 23 فوریه ارائه کرد. منابع گفتند که این پیشنهاد شامل سه نکته کلیدی است و نشان دهنده نگرانی آمریکا از وخامت اوضاع انسانی در غزه است.

اولین گام فرمول برنز افزایش قابل توجهی در میزان کمک‌های بشردوستانه ارائه شده به ساکنان منطقه است. این شامل افزایش تعداد کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه، ایجاد سرپناه برای آوارگان فلسطینی، بازگشایی منابع غذایی مانند نانوایی‌ها و بازسازی زیرساخت‌های ویران‌شده است.

imrs.php

بخش دوم توافق شامل بازگشت تدریجی آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در طول آتش‌بس است. گام سوم، دستیابی به توافقات برای آزادی اسرا است، اما منابع به جزئیات دقیقی اشاره نکردند. آنها گفتند که یکی از موانع اصلی این مبادله، احتمال آزادی یکی از رهبران فتح به نام مروان برغوتی است.

این روزنامه نوشت که نسخه پیشنهادی از معامله توسط رئیس سیا مشکلات اصلی درگیری فلسطین و اسرائیل را حل نمی‌کند، بلکه از وخامت اوضاع جلوگیری می‌کند. بر اساس آن، آتش‌بس راه را برای پیشنهادهای ملموس‌تر و جسورانه‌تر برای حل مناقشه هموار می‌کند.