به گزارش اکوایران، در حالی که وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا در جستجوی راه‌هایی برای رفع نگرانی‌های کشاورزان گرد هم آمدند، کشاورزان روز دوشنبه در بلژیک با پلیس درگیر شدند، ، به ماموران کود مایع پاشیدند و انبوهی از لاستیک‌ها را آتش زدند.

به نوشته اسوشیتدپرس، پلیس بروکسل اعلام کرد که 900 تراکتور وارد شهر شده است که بسیاری از آن‌ها در تلاش برای آسیب زدن به ساختمان شورای اروپا بودند که نشست وزرای کشاورزی در آن در حال برگزاری بود. در نزدیکی جایی که پلیس با تجهیزات ضد شورش برای دفاع از مقر اتحادیه اروپا از پشت موانع بتنی و سیم خاردار از ماشین‌های آب پاش استفاده می‌کرد، دود در هوا بلند می‌شد.

کشاورزان از تشریفات اداری و رقابت ناشی از واردات ارزان از کشورهایی که استانداردهای نسبتاً بالای اتحادیه اروپا در آن‌ها رعایت نمی‌شود، عصبانی هستند. آن‌ها تعداد زیادی تراکتور را در جاده‌های اصلی منتهی به محله میزبان نهادهای اروپایی شهر ردیف کردند و ترافیک را مختل کردند و حمل‌ونقل عمومی را مسدود کردند. چند تراکتور به زور از موانع عبور کردند.

برخی کشاورزان از آنچه مرگ آهسته در اثر کار کردن روی زمین می‌دانند، ابراز تاسف می‌کنند. یکی از آن‌ها گفت: «کشاورزی. کاری که در کودکی رویای آن را می‌بینی، در بزرگسالی در اثر آن می‌میری.»

یک کشاورز از شمال بلژیک، به آسوشیتدپرس گفت: «ما نادیده گرفته می‌شویم. با ما منطقی رفتار کنند، یک روز با ما بیایند تا در زمین کار کنیم، یا با اسب‌ها یا حیوانات، تا ببینند که این کار خیلی آسان نیست... به خاطر قوانینی که برای ما وضع کرده‌اند.»

این اعتراضات جدیدترین دور از تظاهرات کشاورزان در سراسر اروپا است.

روز شنبه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در افتتاحیه نمایشگاه کشاورزی پاریس توسط کشاورزانی هو شد که می‌گویند او به اندازه کافی برای حمایت از آن‌ها تلاش نمی‌کند. اسپانیا، هلند و بلغارستان در هفته‌های اخیر تحت تأثیر اعتراضات کشاورزان قرار گرفته‌اند.

ریاست اتحادیه اروپا که در حال حاضر در اختیار بلژیک است، اذعان کرد که نگرانی کشاورزان شامل به دوش کشیدن بار احترام به سیاست‌های زیست‌محیطی، کاهش کمک‌های سیستم یارانه کشاورزی اتحادیه اروپا و تأثیر حملات روسیه بر صادرات غلات اوکراین است.

دیوید کلارینوال، وزیر کشاورزی بلژیک گفت: «ما به وضوح شکایات آنها را می‌شنویم.» با این حال، او از آن‌ها خواست تا از خشونت خودداری کنند. او افزود: «ما می‌توانیم درک کنیم که برخی در شرایط دشواری هستند، اما پرخاشگری هرگز منشائی برای راه حل نبوده است.»

مارک فسنو، وزیر کشاورزی فرانسه، به خبرنگاران گفت: «نیاز به ارسال سریع سیگنال‌هایی به کشاورزان وجود دارد که چیزی در حال تغییر است، نه تنها در کوتاه‌مدت، بلکه در میان و بلندمدت.»

چارلی مک کونالوگ، وزیر کشاورزی ایرلند گفت که اولویت باید کاهش تشریفات اداری باشد.

او گفت که اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که سیاست‌ها «روشن، متناسب و تا حد امکان برای کشاورزان ساده هستند». مک‌کونالوگ تأکید کرد که «ما به کارهای بسیار مهمی که کشاورزان هر روز در زمینه تولید غذا انجام می‌دهند، احترام می‌گذاریم».