به گزارش اکوایران، تصاویر ماهواره‌ای جدید که توسط شرکت ماکسار تکنولوژیز گرفته شده، نشان می‌دهد که مصر در حال ساخت یک منطقه حائل و دیوار عظیم در امتداد مرز خود با جنوب غزه است. در همین حال، ترس از حمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل به رفح، جایی که بیش از نیمی از ساکنان غزه در آنجا پناه گرفته‌اند، افزایش یافته است.

به نوشته سی‌ان‌ان، این تصاویر که در پنج روز گذشته گرفته شده‌اند، بخش قابل توجهی از خاک مصر بین جاده و مرز غزه را نشان می‌دهد که با لودر صاف شده است. اگر منطقه حفر شده که از انتهای مرز غزه تا دریای مدیترانه امتداد دارد، تکمیل شود، به طور کامل گذرگاه مرزی رفح مصر را در بر گرفته و مسدود خواهد کرد. در مرز واقعی نیز چندین جرثقیل در حال قرار دادن بخش‌هایی از دیوار دیده شده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای دیگری که توسط سی‌ان‌ان بررسی شده نشان می‌دهند که لودرها در تاریخ ۳ فوریه به محل رسیده و حفر اولیه منطقه حائل در تاریخ ۶ فوریه آغاز شده و طی پنج روز گذشته، حفاری به طور قابل توجهی پیشرفت داشته است.

بنیاد صحرای سینا برای حقوق بشر، ویدئوهایی را منتشر کرده که ساخت دیوار مرزی را نشان می‌دهد که به گفته آن‌ها پنج متر ارتفاع دارد.

این سازمان، یک گروه غیردولتی حقوق بشر متشکل از کنشگرها، محققان و روزنامه‌نگاران، گفت که دو پیمانکار محلی به آن‌ها گفته‌اند که این پروژه توسط نیروهای مسلح مصر سفارش داده شده است.

این ساخت‌وساز در حالی کلید خورده که ترس از وخامت اوضاع انسانی وحشتناک در غزه افزایش یافته که باعث مرگ هزاران نفر و حرکت انبوه فلسطینیان به سمت مرز مصر خواهد شد.

همه چشم‌ها به رفح، واقع در امتداد منطقه حائل جدید دوخته شده، جایی که نزدیک به ۱.۵ میلیون فلسطینی در یک شهر چادری عظیم آواره هستند.

مصر قبلاً با محکوم‌کردن اقدام اسرائیل در راندن فلسطینیان به سمت جنوب این منطقه، گفته که این کار بخشی از طرح کوچاندن اجباری فلسطینیان بوده که به معنای پایان آرمان تشکیل فلسطین خواهد بود. با آماده‌شدن اسرائیل برای آغاز عملیات نظامی خود در رفح، مصر بار دیگر زنگ خطر را به صدا در آورده است.

مقامات امنیتی مصر به سی‌ان‌ان گفته‌اند که پیش از عملیات زمینی اسرائیل، قاهره به عنوان اقدامی «احتیاطی» حضور امنیتی خود در مرز با غزه را افزایش داده و همچنین نیروها و تجهیزات بیشتری را در شمال سینا، هم مرز با غزه مستقر کرده است.