به گزارش اکوایران، به رغم خودداری اسرائیل نسبت به اعزام تیم مذاکره‌کننده خود، میانجی‌های حماس و مصر روز دوشنبه اعلام کردند که به مذاکرات برای آتش‌بس ادامه می‌دهند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مذاکرات آتش‌بس که از روز یک‌شنبه در قاهره آغاز شد، تلاش می‌کند بر آخرین مانع برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان غلبه کند.

یک منبع به رویترز گفته که اسرائیل آتش‌بس را مشروط به اعلام لیست اسرای زنده در دست حماس کرده، اما فلسطینی‌ها می‌گویند که تنها پس از توافق این اقدام را انجام خواهند داد.

یکی از مقامات حماس روز دوشنبه به رویترز گفته: «مذاکرات در قاهره بدون توجه به حضور هیئت اشغالگر در مصر برای دومین روز ادامه دارد». دو منبع امنیتی مصر هم گفتند که میانجی‌ها با اسرائیلی‌ها در تماس بودند و به‌رغم غیبت هیئت، اجازه دادند مذاکرات ادامه یابد. یکی دیگر از منابع فلسطینی نزدیک به مذاکرات گفت که مذاکرات همچنان «به کندی» در حال پیشرفت است و اسرائیل بر خواسته‌اش پافشاری می‌کند، در حالی که حماس به دنبال تضمینی برای عدم شروع مجدد جنگ است.

واشنگتن، که نزدیک‌ترین متحد اسرائیل و حامی این مذاکرات است، ادعا می‌کند که توافق نزدیک است و توسط اسرائیل تأیید شده و تنها در انتظار پذیرش از سوی حماس است. با این حال روابط اسرائیل و آمریکا هم دچار تنش است. به عنوان نشانه‌ای از این تنش، کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری آمریکا قرار است روز دوشنبه میزبان بنی گانتز، رقیب سیاسی دیرینه نتانیاهو باشد که به کابینه جنگی او پیوسته است. 

منابع امنیتی مصر گفتند که میانجی‌ها تلاش می‌کنند شکاف را با ضمانت‌هایی به حماس در مورد مذاکرات [به اصطلاح] صلح آینده و تضمین‌هایی به اسرائیل در مورد امنیت اسرا پر کنند.

یک مقام فلسطینی نزدیک به مذاکرات، ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه اسرائیل قبلاً با این توافق موافقت کرده و حماس آن را متوقف کرده، رد کرد و گفت: به نظر می‌رسد هدف این باشد که در صورت شکست مذاکرات، از سرزنش اسرائیل خودداری شود.

تلویزیون دولتی مصر هم روز دوشنبه گزارش داد که پس از ورود مذاکرات قاهره به دومین روز خود، میانجی‌گران و فرستادگان حماس «پیشرفت قابل‌توجهی» در جهت آتش‌بس غزه داشته‌اند. شبکه خبری «القاهره» که با سازمان‌های اطلاعاتی مصر در ارتباط است، به نقل از یک مقام ارشد ناشناس اعلام کرد: «مصر تلاش‌های فشرده خود را برای دستیابی به آتش‌بس پیش از ماه رمضان ادامه می‌دهد».  وزیر خارجه مصر گفته باید قبل از ماه رمضان در غزه آتش بس برقرار شود. سامح شکری، وزیر خارجه مصر گفته باید برای فراهم شدن امکان ارسال بیشتر کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تا قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در این منطقه آتش بس برقرار شود.

در همین حال، باراک راوید خبرنگار آکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شده میانجی‌های قطری و مصری در جریان مذاکرات هفته گذشته به مذاکره‌کنندگان اسرائیلی گفتند که حماس مایل است تعداد اسرای فلسطینی را که به عنوان بخشی از توافق آزاد می‌شوند، کاهش دهد، اگر اسرائیل موافقت کند که غیرنظامیان فلسطینی بیشتری به شمال غزه بازگردند. به نوشته راوید، میانجی‌های قطری و مصری به مذاکره‌کنندگان اسرائیلی گفتند که بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه اولویت اصلی حماس است و آنها از اهمیت این موضوع برای حماس شگفت‌زده شدند.

بر اساس این گزارش، در این  مذاکرات، حماس اجازه بازگشت فلسطینیان به بخش شمالی نوار را به عنوان یک موضوع بشردوستانه معرفی می‌‌‌کند، با این حال اسرائیل آن را یک موضوع سیاسی می‌داند. به ادعای اسرائیلی‌ها، اگر فلسطینی‌ها اجازه بازگشت به شمال غزه را داشته باشند، می‌تواند حماس را به‌عنوان یک نهاد حاکم در این منطقه تقویت کند و دستیابی به هدف اسرائیل برای سرنگونی حماس را دشوارتر کند. اسرائیل همچنین ممکن است در مرحله بعدی مذاکرات یک اهرم فشار را از دست بدهد.