به گزارش اکوایران، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود به سوالات مطرح شده توسط خبرنگاران پاسخ داد. 

دستگاه‌های متعددی در سیستان و بلوچستان در حال خدمت‌رسانی هستند

  • الحمدلله کشته‌ای نداشتیم ولی آسیب‌های زیادی وارد شده و وزیر کشور سریعا به منطقه سفر داشتند و وزیر نیرو هم به این استان رفتند و دستگاه‌های ذیربط در منطقه حضور دارند. البته چون استاندار اختیارات ویژه داشت، امکان تصمیمات مهم فراهم بود.

  •  500 میلیارد تومان به‌عنوان تن‌خواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات به استان اختصاص داده که پرداخت این مبلغ آغاز شده و رئیس‌جمهور در این زمینه دستورات لازم را صادر کرده، نهادهای انقلابی وزارت راه وزارت بهداشت نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها امدادرسانی را آغاز کرده‌اند.

  • 64 روستا مشکل قطعی برق در اثر سیل داشتند که برق همه این 64 روستا وصل، بخشی از مشکل آب‌رسانی به روستاها وصل شده و خدمات‌رسانی ادامه دارد. 1000 خانوار در چادرها اسکان یافتند و راهداری در حال بازگشایی بخشی از محورهاست؛ 10 محور مسدود باقی مانده است.

تورم نقطه به نقطه به حدود 35 درصد رسیده است

  • کاهش ناترازی بودجه، تسویه و کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اعمال سیاست‌های پولی برنامه‌هایی بود که برای مهار تورم در دستورکار بود.

  • هدف‌گذاری برای مهار نرخ رشد نقدینگی از ابتدای سال این بود که این نرخ به 25 درصد برسد و آخرین آمار که اخیراً به دست آمده، 25.9 درصد است؛ نرخ نقدینگی اصلی‌ترین عامل ایجاد تورم در نظر گرفته می‌شده است.

  • تورم نقطه به نقطه به حدود 35 درصد رسیده است و این عدد از ابتدای دولت تاکنون 20 درصد کاهش داشته است. دولت تلاش کرد شوک‌های اقتصادی را مهار کند تا بتواند به ثبات قیمت‌ها حرکت کند.

  • افزایش درآمدهای ارزی و افزایش تخصیص ارزی را داشتیم و این تخصیص ارز هم بیشتر به سمت کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بوده است.

  • نرخ رشد اقتصادی در عموم فصول بالای 3 و یا 4 درصد گزارش شده است. هم‌چنین امسال توانستیم در حوزه مسکن از رکورد عبور کرده و به رشد برسیم. 

حقوق کارمندان در دولت و حقوق کارگران در شورای عالی کار مشخص می‌شود

  • دولت نرخ حقوق کارمندان را مشخص می‌کند و حقوق کارگران در شورای‌عالی کار مشخص می‌شود و در آن شورا نیز سه‌جانبه‌گرایی وجود دارد. یک بخش هم نمایندگان دولت هستند و نگاه دولت این است که جبران هزینه‌ها را برای کارگران داشته باشیم و کارفرمایان هم توان ادامه کار داشته باشند و هم‌چنین این افزایش عاملی برای افزایش تورم هم نباشد.

تغییرات مجلس در بودجه

  • درباره مواردی که بدون پیش‌بینی منابع در نظر گرفته شده، چند ایراد و ابهام وجود داشت و مجلس یک مرحله اصلاح داشته و درباره برخی موارد اصرار داشته که باید مجمع تشخیص اظهار نظر کند. امیدواریم بودجه تراز داشته باشیم که به کاهش تورم و رشد تولید منجر شود.

سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز

  • دولت و بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی برای تثبیت نرخ ارز اجرایی کردند و کنترل مصارف ارزی یک محور از امور بوده که دنبال می‌شود. محور دوم درباره افزایش منابع ارزی در دسترس است که با ساماندهی ارزهای ناشی از صادرات و ساماندهی عرضه در بازارها، این ارزها افزایش یافتند. یکی از اساسی‌ترین محورها انتظارت تورمی است و سعی کردیم این انتظارات مهار شود.

  • از مردم و فعالان اقتصادی می‌خواهیم که برای تثبیت نرخ ارز و کاهش آن به نرخ واقعی، به نرخ رسمی بانک مرکزی توجه کرده و این را مبنای برنامه‌ریزی قرار دهند.

راهکار دولت به منظور بازگشت نخبگان به کشور

  •  سال گذشته دو مصوبه در این زمینه داشتیم و اقدامات متعددی هم صورت گرفته است. مجوزهای بورس‌های تحصیلی و امکان جذب برای هیات علمی، امکان بورس شدن نخبگان برای فعالیت در بخش خصوصی، کمک به اشتغال نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت کمّی و کیفی، افزایش سفارش‌های مجموعه‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تفاهمنامه ساخت مسکن نخبگان و هم‌چنین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تا با سرعت بیشتری جذب شوند از جمله‌ی این اقدامات است.

واردات گوشت برای جبران کمبود بازار

  • سیاست اصلی دولت در زمینه گوشت، حمایت از تولید داخل و احیای دام مولد سبک و سنگین است که این در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و این سیاست درباره طیور اجرا شده است. برای جبران کمبودهای بازار، دولت مجوز داد تا تأمین گوشت با واردات صورت بگیرد؛ تا زمانی که تولید داخل امکان پاسخگویی به نیاز را نداشته باشد، تأمین گوشت از طرق مختلف صورت خواهد گرفت.

سفر رییس جمهور به الجزایر

  • سفر رییس جمهور به الجزایر دو موضوع داشت؛ یکی اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز و دیگری هم این بود که بعد از 14 سال به الجزایر صورت گرفت.

  • الجزایر کشور پهناوری است و سوابق خوبی در مبارزه با استعمار دارد و تجارب تاریخی زیادی با ملت ما دارا هستند. در حاشیه اجلاس دیدارهای متعددی بین رییس‌جمهور و روسای جمهور عراق، تونس، موزامبیک و امیر قطر صورت گرفت.

  • درباره مباحث گازی و سایر موضوعات گفت‌وگو صورت گرفت و هم‌چنین برای پرداختن به بحران تلخ انسانی در غزه هم بهره گرفته شد.