به گزارش اکوایران، اختلافات احزاب اپوزیسیون ترکیه باعث شده که امیدهای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور پس از پیروزیش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته برای بازپس‌گیری کنترل استانبول در انتخابات ماه جاری شهرداری این شهر افزایش یابد.

به نوشته رویترز، نتیجه انتخابات ۳۱ مارس استانبول (بزرگترین شهر ترکیه) برای تعیین سرنوشت سیاسی اکرم امام‌اوغلو، شهردار ۵۲ساله آن کلیدی تقلی می‌شود که مدت‌هاست به عنوان رهبر بالقوه حزب اپوزیسیون اصلی و احتمالاً رئیس‌جمهور آینده به شمار می‌آید.

۵ سال پیش و پس از ۲۵ سال سلطه حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان (AKP) و سلف‌های اسلام‌گرای آن بر استانبول (زادگاه رئیس‌جمهور) و آنکارا (پایتخت ترکیه)، امام‌اوغلو و حزب سکولار جمهوری خلق ترکیه او (CHP) با به دست آوردن کنترل این دو شهر، ضربه سختی به اردوغان وارد کردند.

اما در ماه می سال گذشته، اردوغان که نزدیک به ربع قرن بر سیاست ترکیه مسلط بوده، با پشت سر گذاشتن چالش جدی اپوزیسیون متحدشده، دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و در همین حال، حزب عدالت و توسعه او و متحدانش اکثریت پارلمان را به دست آوردند.

اکنون اتحادی که به پیروزی امام‌اوغلو در استانبول کمک کرد فروپاشیده و متحدان ملی‌گرا و طرفداران کُرد او نیز در این ماه نامزدهای خود را معرفی خواهند کرد.

نظرسنجی‌های اخیر حاکی از رقابتی نزدیک است؛ به طوری که یک نظرسنجی از حمایت ۴۱.۵ درصدی برای امام اوغلو خبر می‌دهد که تنها ۱.۵ درصد از مراد قرهوم، نامزد حزب عدالت و توسعه جلوتر است. طبق یک نظرسنجی دیگر، قرهوم با ۴۴.۱ درصد آرا، از امام‌اوغلو با ۴۳.۵ درصد پیشتاز است.

عوزر سنکار، رئیس نظرسنجی متروپول به رویترز گفت: «این رقابت بسیار نزدیک است». او با تأکید بر اهمیت استانبول برای سیاست‌های ملی گفت: «اگر اکرم امام‌اوغلو در انتخابات استانبول پیروز شود و نتیجه انتخابات به نحوی ابطال نگردد، او در سال ۲۰۲۸ رئیس‌جمهور ترکیه خواهد شد».

اما تصمیم حزب حامی کُرد دموکراتیک خلق (HDP) و حزب ملی‌گرای خوب (IYI) که رأی‌دهندگانشان در سال ۲۰۱۹ از امام‌اوغلو حمایت کردند، با معرفی نامزدهای خود به امیدهای امام‌اوغلو در استانبول ضربه زده است.

سنکار گفت: «آسیبی که احزاب IYI و HDP به اکرم امام‌اوغلو وارد خواهند کرد را باید جدی گرفت».

آخرین نظرسنجی متروپول نشان داد حمایت رأی‌دهندگان کرد از امام اوغلو از ۳۵ درصد در ژانویه به ۳۲ درصد در ماه فوریه کاهش یافته و حمایت رأی‌دهندگان حزب IYI نیز از ۶۴ درصد به ۴۵ درصد رسیده است.

اختلافات درون خود حزب جمهوری خلق که امسال رهبر جدیدی را انتخاب کرد، بر چالش‌های امام‌اوغلو افزوده است؛ بسیاری در حزب از گزینش نامزدهای حزب برای انتخابات ناراضی هستند.

ارتان آکسوی، رئیس آکسوی ریسرچ که نظرسنجی آن ۴۰ روز پیش انجام شد و نشان داد امام اوغلو ۳ تا ۴ درصد جلوتر از رقیب خود قرار دارد، گفت: «بزرگترین خطر برای اپوزیسیون در استانبول این است که بیش از هر زمان دیگری دچار تفرقه شده‌اند».

از سال ۲۰۱۹، امام‌اوغلو دولت مرکزی را به ممانعت از ارائه خدمات خود در استانبول متهم کرده است. اکنون مبارزات انتخاباتی بر حل مشکلات ترافیک این شهر ۱۶ میلیون نفره و نیازمند به ایمن‌سازی در برابر زلزله متمرکز است.

اردوغان با برجسته‌کردن مشکلات اپوزیسیون، در یک تجمع انتخاباتی گفت: «هیچ تغییری نتوانسته خستگی سیاسی حزب جمهوری خلق را درمان کند. هر کسی که می‌آید و می‌رود تنها اوضاع را بدتر می‌کند».