به گزارش اکوایران به نقل از سی‌ان‌ان، این نسخه از جو بایدن می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد.

رئیس‌جمهور 81 ساله آمریکا در سخنرانی پنج‌شنبه‌شب خود در کنگره تصمیم گرفت تا بزرگترین نقطه ضعف خود را خنثی کند: ترس عمیق در میان میلیون‌ها آمریکایی مبنی بر اینکه او برای دوره دوم ریاست‌جمهوری خیلی پیر شده است.

هیچ چیز برای یک رئیس جمهور بدتر از ضعیف به نظر رسیدن نیست. بنابراین هر کلمه، ژست، شوخی و هشدار بایدن در جهت قوی جلوه دادن او بود.

و در مهمترین لحظه از مبارزات انتخاباتی 2024 تاکنون، بایدن موفق به نظر می‌رسید. او نشاط و قدرت را به تصویر کشید. صدای او که گاهی اوقات نازک به نظر می‌رسید، طنین انداز بود. بایدن استاد قاطع تئاتر مجلس نمایندگان بود، که عملاً جنبه‌های نمایشی ریاست جمهوری را برای یک ساعت از زمان پربیننده تلویزیون فرماندهی کرد.

بایدن با هدف قرار دادن یکی دیگر از نقاط ضعف خود - در مورد بحران مرزی - به جمهوری‌خواهان به دلیل خراب کردن لایحه مرزی دو حزبی که حاوی بسیاری از سیاست‌هایی بود که جمهوری‌خواهان سال‌ها از آن حمایت می‌کردند، حمله کرد، ظاهراً به این دلیل که ترامپ می‌خواست او را از کسب پیروزی در سال انتخاباتی محروم کند.

برای اولین بار در این سخنرانی، به نظر می‌رسید که بایدن مستقیماً با ترامپ صحبت می‌کند که احتمالاً در خانه‌اش در فلوریدا این سخنرانی را تماشا می‌کند. «اگر سلف من در حال تماشا است، به جای بازی سیاسی برای تحت فشار قرار دادن اعضای کنگره برای جلوگیری از این لایحه، به من بپیوندید تا به کنگره بگویم آن را تصویب کند. ما با هم میتوانیم این کار را انجام دهیم.»

پاسخ بایدن به ترامپ

غیرعادی است که یک رئیس جمهور در یک سخنرانی سالانه وقت زیادی را صرف اشاره به رقیب انتخاباتی خود کند. بایدن بارها و بارها به ترامپ – که از او تنها به عنوان «سلف من» یاد می کرد، تاخت.

ترامپ سال‌هاست که بایدن را پیر، خسته، مضطرب و ضعیف خوانده و اغلب در راهپیمایی‌های انتخاباتی‌اش مورد تحقیر قرار داده است. هر اقدام اشتباه از رئیس‌جمهور در پنجشنبه شب فوراً در فضای مجازی پخش می‌شد و تأثیر مخربی در تأیید آنچه اکثریت در نظرسنجی‌ها فکر می‌کنند داشت- اینکه بایدن برای نامزدی مجدد برای انتخاب مجدد خیلی پیر است.

البته، جمهوری خواهان به هر نسخه‌ای از بایدن که روز پنجشنبه ظاهر می‌شد، ایراد می‌گرفتند. اگر انرژی نداشت، می‌گفتند خیلی پیر شده است. از آنجایی که او نمایشی قوی داشت، او را به فریاد زدن متهم کردند.

بایدن نه تنها به دنبال نشان دادن قدرت بود، بلکه به دنبال تعریف مجدد مفهوم رهبری قوی به نفع خود بود. او پیشنهاد کرد که در حالی که ترامپ سعی می‌کند شخصیت مرد قدرتمند را به تصویر بکشد، او واقعاً بیشتر علاقه‌مند به زانو زدن در برابر دیکتاتورها و خودکامه‌ها است.

بایدن سخنرانی خود را با تقاضای سرسختانه از مجلس نمایندگان آغاز کرد تا بسته تسلیحاتی 60 میلیارد دلاری او برای اوکراین را تائید کند، چیزی که ترامپ با آن مخالف است.

او رفتار ترامپ را با درخواست رونالد ریگان، رئیس جمهور جمهوری خواه سابق، از میخائیل گورباچف، رهبر شوروی، برای «پایین کشیدن» دیوار برلین مقایسه کرد. بایدن با تشویق دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان گفت: «سلف من، یک رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه، به پوتین می‌گوید: «هر کاری می‌خواهی بکن.» این یک نقل قول است. یک رئیس جمهور سابق در واقع در برابر یک رهبر روسیه تعظیم می‌کند و این را می‌گوید. من فکر می‌کنم این توهین آمیز است، خطرناک است و غیرقابل قبول است.»

بایدن گفت: «ما سر فرود نمی‌آوریم. من سر تعظیم فرود نمی‌آورم. تاریخ در حال تماشا است.» بایدن همچنین ترامپ را متهم کرد که در قبال چین و رئیس جمهور آن، شی جین پینگ نرمش می‌کند و گفت که او گام‌هایی برای تقویت اتحادهای منطقه‌ای برای مقابله با تهدید آن و محافظت از فناوری ایالات متحده در برابر استفاده در این کشور برداشته است. «با وجود تمام صحبت‌های تند او در مورد چین، هرگز به ذهن سلف من خطور نکرد که این کار را انجام دهد.»

در حالی که بایدن در ایراد سخنرانی خود پر جنب و جوش بود، در حال حاضر دشوار است که بدانیم چه تاثیری بر رای دهندگانی که از رای خود مطمئن نیستند و حتی دموکرات‌هایی که رئیس جمهور به شدت به حضور گسترده آن‌ها در ماه نوامبر نیاز دارد، خواهد گذاشت. و موقعیت سیاسی او به قدری خطرناک است که هیچ سخنرانی نمی‌تواند انتخاب مجدد او را تضمین کند. ماه‌های آینده چندین رویداد غیرقابل پیش بینی خواهد داشت که می‌تواند نتیجه را تحت تاثیر قرار دهد.

استفاده رئیس جمهور از سخنرانی سالانه خود خطاب به ملت برای حمله مکرر به حریف خود در سال 2024، اگر نه با نام، در واقع یک ریسک سیاسی بود، زیرا می‌توانست برخی از رای دهندگان نوسانی را آزرده خاطر کند. اما همزمان از آنچه که شاید قوی ترین پلتفرم سیاسی بایدن در طول سال باشد نیز نهایت استفاده را برد.

بایدن در جمع بندی اظهارات خود به دنبال این بود که سن خود را به جای یک نقطه ضعف، یک فضیلت بداند، با این استدلال که ترامپ مخلوق گذشته خطرناکی است، در حالی که او دیدگاه مثبتی نسبت به آینده دارد.

رئیس جمهور آمریکا با کنایه گفت: «می‌دانم که شاید این طور به نظر نرسد، اما مدتی است که در این دور و اطراف بوده‌ام. وقتی به سن من می‌رسید، بعضی چیزها از همیشه واضح‌تر می‌شوند. من داستان آمریکا را می‌دانم. من رقابت بین نیروهای رقیب را در نبرد برای روح ملتمان دیده‌ام.»

بایدن گفت: «بیایید با هم آینده‌ای بسازیم و به یاد بیاوریم که کی هستیم.»

این بحث در مورد دو دیدگاه بسیار متفاوت از معنا و روح کشور، سرنوشت بایدن و ترامپ را در نوامبر تعیین خواهد کرد.