به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مدعی است که به رفح، شهری واقع در امتداد مرز غزه و مصر که در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته اند، حمله خواهد کرد. چنین اقدام تجاوزکارانه ای برای مصر پر هزینه است، بالاخص در شرایط کنونی که جزیره سینای مصر درگیر پس لرزه های جنگ غزه شده بی‌ثبات شده، قاهره به طور قابل درکی خواهان پایان فوری این جنگ است.هجوم گسترده پناهجویان از غزه به سینا می تواند منجر به مقاومت مسلحانه فلسطینی ها علیه اسرائیل از خاک مصر شود -یک سناریوی کابوس وار از دیدگاه قاهره. مصر همچنین نمی‌خواهد در ازای دریافت پول از سوی ایالات متحده، پناهجویان فلسطینی را بپذیرد، چرا که همین مقوله خیابان‌ها را علیه سیسی شورانده و او را همدست نکبت دیگر قلمداد می کند.

چالش تازه برای قاهره

به نوشته اقتصادنیوز، درک آسیب پذیری مصر در برابر پس لرزه های جنگ در غزه مستلزم در نظر گرفتن سایر چالش های سیاست خارجی قاهره نیز هست. گسترش جنگ غزه به دریای سرخ اقتصاد مصر را تحت تاثیر قرار داده چرا که درآمد کانال سوئز با تغییر مسیر کشتی‌ها کاهش یافته است. علاوه بر این، رفح تنها بحران امنیتی مرزی برای مقام های مصری نیست.این کشور از جنوب درگیر تنش در سودان است و در غرب چالش های لیبی.بنابراین اکنون به هر کجا که مصر نگاه می کند، چالش حاکم است.

کنت کاتزمن، یکی از اعضای ارشد مرکز سوفان، در مصاحبه با ریسپانسیبل استیت کرفت خاطرنشان کرد: مسئله رنسانس نیز وجود دارد.از ماه اکتبر، دیپلماسی مصر حول تلاش‌هایی با هدف اجرای آتش‌بس، مذاکره جهت مبادله گروگان‌ها و زندانیان و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه تعریف شد. در نتیجه، دولت بایدن مصر را بازیگری با اهمیت تر از همیشه می‌داند. کاخ سفید نگرانی‌های قاهره را درک می‌کند و موضع عمومی بایدن این است که اسرائیل نباید بدون اطمینان از امنیت فلسطینی‌هایی که در آنجا پناه گرفته‌اند، به رفح حمله کند. اما مصر همچنان از انفعال بایدن جهت به کارگیری اهرم هایی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای تغییر رفتار خود در میدان ناامید است.

رفح

چارلز دان، دیپلمات سابق آمریکایی که در قاهره و شرق بیت المقدس خدمت می کردتاکید دارد که حمایت واشنگتن [از مصر در این جبهه] محدود به اعلام مخالفت خود با هرگونه انتقال تمام عیار پناهندگان، اجباری، غیراجباری، دائمی یا موقتی است». او افزود، نتیجه گیری شخصی من این است که مقام های ایالات متحده احتمالاً [به همتایان مصری خود] اعلام کرده اند که برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی بزرگتر، ناگزیر باید راه را برای ورود مردم غزه هموار کرد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: « مصری‌ها هم نگران دائمی شدن حضور مردم غزه هستند و هم اینکه مصر به عنوان عاملی برای عملیات نظامی اسرائیل در نظر گرفته شود». اگر اسرائیل رفح را هدف حمله همه جانبه قرار دهد و فلسطینی‌ها به مصر جابجا شوند، واشنگتن احتمالاً به قاهره کمک مالی خواهد کرد. اما گروهی باور دارند که کاخ سفید تمایلی به انتقال فلسطینی ها به مصر ندارد. به همین دلیل ایالات متحده اسرائیل را تشویق می‌کند که تا حد امکان با مصر هماهنگ شود؛ گزاره ای که در حال وقوع است. قاهره نگران است که انفعال در این باب به سان چراغ سبز برای ارتش اسرائیل تلقی شود.

چرایی عدم هم صدایی قاهره و واشنگتن

یکی دیگر از جنبه های مهم روابط ایالات متحده و مصر در بحبوحه جنگ غزه و منطقه ای شدن آن، بحران امنیتی دریای سرخ است. از ماه نوامبر، انصار الله موشک‌ها و پهپادها را به سمت کشتی‌ها در سواحل یمن پرتاب کرده‌اند.به گفته سیسی، از ماه گذشته، درآمد مصر از کانال سوئز 40 تا 50 درصد در طول بحران کاهش یافته است. گوردون گری، سفیر سابق ایالات متحده در تونس، به ریسپانسیبل استیت کرفت گفت که با توجه به این که مصر از نظر هزینه های کانال سوئز در خطر است، برای کمک به تلاش های ایالات متحده جهت تضمین آزادی دریاها مصمم تر عمل خواهد کرد.اما با وجود شکست‌های اقتصادی ناشی از بحران امنیتی دریای سرخ، مصر به عملیات نگهبان سعادت (OPG) نپیوست و قاهره هیچ نقشی رسمی در کمپین بمباران تحت رهبری واشنگتن علیه انصار الله ایفا نکرده است. این به این دلیل نیست که قاهره به سان غرب در مورد حملات انصار الله به کشتی ها نگرانی ندارد. برعکس، مصر و ایالات متحده به شدت با یکدیگر در این زمینه هم‌سو هستند که هیچ گروه یمنی نباید اجازه داشته باشد که حمل و نقل دریایی در منطقه را مختل کند.

دریای سرخ

زمانی که عربستان سعودی عملیات طوفان قاطع را در مارس 2015 آغاز کرد، مصر نیروهای دریایی خود را متعهد به تامین امنیت در دریای سرخ و خلیج عدن کرد. در آن زمان، سیسی از دریای سرخ به عنوان "دریاچه عربی" یاد کرد و باب المندب را برای "امنیت ملی مصر و اعراب" مهم خواند.افکار عمومی در داخل عمدتاً عدم پیوستن قاهره به ائتلاف دریایی آمریکا  و یا حمایت رسمی از حملات ایالات متحده و بریتانیا را توضیح می دهد. بسیاری از مصری‌ها اکنون می‌بینند که دولتشان آشکارا با واشنگتن و لندن علیه انصار الله همسو می‌شود، به نوعی قاهره جنگ اسرائیل علیه غزه را تسهیل می‌کند.

به اعتقاد چارلز دان: «مصر از پیوستن به عملیات نگهبان سعادت امتناع کرد، اما ممکن است در پشت صحنه مشارکت داشته باشد، هر چند چنین مشارکتی در حال حاضر با چشم غیرمسلح تقریباً نامرئی است. در هر صورت، این کمترین کاری است که آنها می توانند انجام دهند».

به باور او، مصری ها احتمالاً به لندن اجازه داده اند تا از حریم هوایی مصر برای بمباران اهداف حوثی ها در یمن استفاده کند. او به رسپانسیبل استیتکرفت گفت: «پشتیبانی، اطلاعات و پروازهای تدارکاتی ایالات متحده احتمالاً در حال عبور از حریم هوایی مصر هستند. مصری‌ها اطلاعات و تصویر عملیاتی مشترک از دارایی‌های مختلف خود را برای یافتن مسیرهای موشکی و سایت‌های پرتاب به اشتراک می‌گذارند. این ماجرا احتمالاً بیشتر به محدودیت‌های ظرفیت مصر مربوط می‌شود تا هر تصمیم سیاسی برای عدم همکاری».

در نهایت، اتحاد ایالات متحده و مصر همچنان قوی است. اما قاهره باید با توجه به نقش واشنگتن در جنگ غزه و انزوای فزاینده آن در جهان عرب-اسلام، با احتیاط بیشتری به این رابطه نزدیک شود.