به گزارش اکوایران، پیروزی حزب چگا و چهار برابر شدن کرسی‌های  این حزب در پارلمان، نشان داد که رشد سریع نیروهای سیاسی جناح راست در سراسر اروپا، به پرتغال رسیده است.

در یک انتخابات زودهنگام، ائتلاف راست میانه ای‌دی بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد تا سوسیالیست‌هایی را شکست دهد که سهمیه آرای آن‌ها سقوط کرده است. اما راست افراطی چگا با کسب رتبه سوم، بخش عمده‌ای از توجه را به خود جلب کرد. حزبی که تنها دو سال پیش 12 کرسی در پارلمان به دست آورد، اکنون نزدیک به 50 صندلی دارد.

به گزارش بلومبرگ، چگا، که به معنای «کافی» ترجمه می‌شود، توسط آندره ونتورا 41 ساله، یک کشیش سابق که بعدها مفسر فوتبال تلویزیونی شد، رهبری می‌شود. او اواخر یکشنبه گفت که موفقیت چگا در انتخابات به این معنی است که این حزب باید بخشی از هر دولت تحت رهبری ای‌دی باشد.

ونتورا در حالی که در مقابل هوادارانش که شعار «پیروزی، پیروزی، پیروزی» سر می‌دادند، دست تکان می‌داد گفت: «این یک پیروزی است که امشب باید در بسیاری از جاها شنیده شود.» او گفت: «خواست پرتغالی‌ها روشن بود.»

اما این حزب پوپولیست، به دلیل مواضع سخت ضد مهاجرتی خود جنجالی است. در طول مبارزات انتخاباتی، لوئیس مونته نگرو، رهبر ای‌دی  انجام معامله با حزب چگا که او آن را نژادپرستانه و بیگانه هراس می‌خواند، رد کرد. مونته‌نگرو پس از انتخابات نیز بر این تعهد خود تاکید کرد.

اما حتی اگر چگا منزوی نگه داشته شود، با عملکرد روز یکشنبه موقعیت خود را به عنوان سومین حزب بزرگ در پارلمان و یک نیروی سیاسی قدرتمند در پرتغال تثبیت کرد.

دستاوردهای چگا نماد یک تغییر عظیم است. یک دولت اکثریت سوسیالیست سرنگون شد و پارلمان اکنون تحت سلطه احزاب راست میانه خواهد بود. در مجموع، آنها حداقل 135 کرسی از 230 کرسی را خواهند داشت. چهار کرسی که به رای‌دهندگان خارج از پرتغال اختصاص داده شده است، هنوز تعیین نشده است.