به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد روسیه در مسیر تولید نزدیک به سه برابر مهمات توپخانه بیشتر از ایالات متحده و اروپا قرار دارد. این یک مزیت کلیدی پیش از حمله دیگری است که انتظار می‌رود روسیه در ادامه سال جاری در اوکراین انجام دهد.

به نوشته سی‌ان‌ان، بر اساس برآوردهای اطلاعاتی ناتو از تولیدات دفاعی روسیه و همچنین منابع آشنا با تلاش‌های غرب برای تسلیح اوکراین، روسیه حدود 250،000 مهمات توپخانه در ماه یا حدود 3 میلیون در سال تولید می‌‌کند. یک مقام ارشد اطلاعاتی اروپا به سی‌ان‌ان گفت، در مجموع، ایالات متحده و اروپا ظرفیت تولید سالانه تنها 1.2 میلیون مهمات برای ارسال به کیف را دارند.

یک مقام ارتش هفته گذشته به خبرنگاران گفت ارتش ایالات متحده هدف خود را تولید 100،000 گلوله توپ در ماه تا پایان سال 2025 تعیین کرده است - کمتر از نیمی از تولید ماهانه روسیه - و حتی این تعداد هم اکنون با 60 میلیارد دلار بودجه اوکراین در کنگره متوقف شده است.

یک مقام ارشد ناتو گفت: «آنچه در حال حاضر در آن قرار داریم، یک جنگ تولید است. نتیجه در اوکراین بستگی به این دارد که هر طرف تا چه حد برای این جنگ مجهز شده باشد.»

مقامات می‌گویند روسیه در حال حاضر حدود 10،000 گلوله توپ در روز شلیک می‌کند، در حالی که این میزان از سوی اوکراین تنها 2000 گلوله در روز است. به گفته یک مقام اطلاعاتی اروپایی، این نسبت در برخی نقاط در امتداد جبهه 900 کیلومتری بدتر است.

untitled

این کمبود احتمالاً در خطرناک‌ترین لحظه برای تلاش‌های جنگی اوکراین از زمان لشکرکشی روسیه به کیف در فوریه 2022 رخ می‌دهد. پول ایالات متحده برای تسلیح اوکراین تمام شده است و مخالفان جمهوری‌خواه در کنگره عملاً ادامه کمک‌ها را متوقف کرده‌اند.

در همین حال، روسیه اخیراً شهر آودیوکا اوکراین را به تصرف خود درآورد و به طور گسترده‌ای به عنوان به عنوان طرفی که ابتکار عمل را در میدان جنگ در دست دارد دیده می شود. اوکراین نه تنها با کمبود مهمات بلکه با کمبود نیروی انسانی در خط مقدم نیز روبرو است.

ایالات متحده و متحدانش تعدادی سیستم پیشرفته از جمله تانک ام-1 آبرامز و به زودی جت‌های جنگنده اف-16 را به اوکراین می‌دهند. اما تحلیلگران نظامی می‌گویند که برنده و بازنده جنگ احتمالاً بر اساس اینکه چه کسی بیشترین گلوله‌های توپخانه را شلیک می‌کند، تعیین خواهد شد.

این مقام ناتو گفت: «موضوع شماره یک که ما در حال حاضر به دنبال آن هستیم، مهمات است. مسئله گلوله‌های توپخانه است، که روسیه واقعاً در آنجا مزیت تولید قابل توجهی پیدا می‌کند و مزیت قابل توجهی در میدان جنگ ایجاد می‌کند.»

Capture11

ماشین جنگی روسی در «دنده آخر»

این مقام ناتو گفت که کارخانه‌های مهمات توپخانه روسیه اکنون «24 ساعته و هفت روز هفته» در شیفت‌های چرخشی 12 ساعته کار می‌کنند. در حال حاضر حدود 3.5 میلیون روس در بخش دفاعی کار می کنند که در مقایسه با قبل از جنگ بین 2 تا 2.5 میلیون نفر افزایش یافته است. روسیه همچنین در حال واردات مهمات توپخانه از کره شمالی به طور ادعایی از ایران است.

این مقام اطلاعاتی گفت که روسیه «هر چیزی را که دارد در بازی قرار داده است. ماشین جنگی آنها در دنده آخر کار می‌کند.»

یک مقام آمریکایی گفت، این معادل آن است که اگر رئیس جمهور جو بایدن قانون تولید دفاعی را فعال کند، که به رئیس جمهور این اختیار را می‌دهد تا به شرکت‌ها دستور دهد تا برای حمایت از دفاع ملی کشور، به سرعت تجهیزات نظامی کنند.

مقامات آمریکایی و غربی می‌گویند که افزایش تولید روسیه هنوز برای رفع نیازهای آن کافی نیست و مقامات اطلاعاتی غربی انتظار ندارند روسیه در کوتاه مدت به دستاوردهای بزرگی در میدان جنگ دست یابد. مقامات می‌گویند که محدودیت‌ برای ظرفیت تولید روسیه وجود دارد: کارخانه‌های روسیه احتمالا در سال آینده به اوج تولید خود خواهند رسید.

اما این هنوز بسیار فراتر از آن چیزی است که ایالات متحده و اروپا برای اوکراین تولید می‌کنند - به خصوص در نبود بودجه اضافی ایالات متحده.

Capture12

رقابت با اقتصادی که پوتین مدیریت می‌کند

کشورهای اروپایی در تلاش برای جبران این کمبود هستند. یک شرکت دفاعی آلمانی ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه مهمات سازی در اوکراین افتتاح کند که گفته می‌شود سالانه صدها هزار گلوله کالیبر 155 میلی متر تولید می‌کند. همین شرکت در آلمان ساخت کارخانه‌ای را شروع کرد که انتظار می‌رود در نهایت حدود 200،000 گلوله توپ در سال تولید کند.

مقامات ایالات متحده و غربی اصرار دارند این که روسیه توانسته است تولیدات خود را به سرعت افزایش دهد، تا حدی به دلیل این مزیت است که یک اقتصاد تحت مدیریت استبدادی است، و کشورهای سرمایه داری غربی در نهایت به آن خواهند رسید و تجهیزات بهتری تولید خواهند کرد.

ژنرال استیون بشام، معاون فرمانده فرماندهی آمریکا در اروپا، هفته گذشته در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «اگر بتوانید واقعاً اقتصاد را کنترل کنید، احتمالاً می‌توانید کمی سریعتر از کشورهای دیگر حرکت کنید. اما غرب قدرت پایدارتری خواهد داشت».

او افزود: «غرب به تازگی شروع به افزایش زیرساخت‌های خود برای افزودن به قابلیت تولید مهمات مورد نیاز کرده است.» زمانی که بودجه هنوز وجود داشت، ارتش ایالات متحده تولید گلوله‌های توپخانه را در چندین ایالت گسترش داده بود.

یکی از قانونگذاران اروپایی گفت: «تولیدات روسیه 24 ساعته و 7 روز هفته است. منظورم این است که بزرگ، عظیم است. ما نباید اراده آن‌ها برای پیشی گرفتن از ما، با صبر و استقامت را دست کم بگیریم.»

مقامات اطلاعاتی بر این باورند که هیچ یک از طرفین آماده دستیابی به دستاوردهای بزرگ قریب‌الوقوع نیستند، اما آمار کلی در درازمدت به نفع مسکو است - به ویژه اگر کمک‌های اضافی ایالات متحده محقق نشود.

05-2024-02-13t000000z-1337741844

هدف قرار دادن تولید تسلیحات اوکراین

روسیه همچنین اخیراً تولیدات دفاعی داخلی اوکراین را با تسلیحات دوربرد خود هدف قرار داده است.

این مقام ناتو گفت: «ما در پاییز گذشته در مورد هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های حیاتی اوکراین صحبت می‌کردیم. اکنون هم شاهد آن و همچنین هدف قرار دادن پایگاه صنعتی دفاعی اوکراین هستیم.»

به گفته این مقام ارشد ناتو، روسیه ماهانه بین 115 تا 130 موشک دوربرد و 300 تا 350 پهپاد تهاجمی یک طرفه تولید می‌کند. اگرچه قبل از جنگ، روسیه هزاران موشک دوربرد در زرادخانه خود داشت، اما امروز این تعداد در حدود 700 موشک است.

روس‌ها اخیراً این سلاح‌ها را انبار کرده‌اند تا در رگبارهای بزرگ به‌منظور غلبه بر دفاع موشکی اوکراین استفاده کنند. و آن را با افزایش استفاده از پهپادها جبران کرده‌اند و به طور متوسط چهار برابر بیشتر از زمستان گذشته در ماه هواپیماهای بدون سرنشین ارسال کرده‌اند.

شاید بزرگترین چالش روسیه در تولید تانک و سایر خودروهای زرهی بوده است. حدود 125 تانک در ماه تولید می‌شود، اما اکثریت قریب به اتفاق آن مدل‌های قدیمی‌تر هستند که نوسازی شده‌اند. این مقام ناتو گفت: «حدود 86 درصد از تانک‌های اصلی جنگی که روسیه در سال 2023 تولید کرد، نوسازی شده‌اند. اگرچه روسیه حدود 5000 تانک در انبار دارد، احتمالاً درصد زیادی از آنها قابل تعمیر نیستند و فقط برای استفاده از قطعات خوب هستند.»

مسکو حداقل 2700 تانک را از دست داده است که بیش از دو برابر تعداد کل تانک‌هایی است که در فوریه 2022 به اوکراین اعزام شدند، زمانی که تهاجم آغاز شد.

01-sipausa-45392500

اقتصاد «متحول شده» روسیه

مقامات همچنین از نزدیک اقتصاد روسیه را زیر نظر دارند تا ببینند تأثیر متقابل بین سرعت تخته گاز بخش دفاعی، تحریم‌های غرب و تلاش‌های پوتین برای مهار اقتصاد برای جنگ، چگونه توانایی روسیه برای تداوم درگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مقام ناتو گفت که جنگ کاملاً اقتصاد روسیه را از دوره پس از فروپاشی شوروی که نفت بخش پیشرو بود، «متحول» کرده است. اکنون بخش دفاعی بزرگترین بخش اقتصاد روسیه است و نفت هزینه آن را می‌پردازد.

مقام ناتو و بشام، مقام فرماندهی اروپایی آمریکا، هر دو گفتند که این باعث ایجاد برخی عدم تعادل‌های بلندمدت می‌شود که احتمالاً برای روسیه مشکل‌ساز خواهد بود، اما در حال حاضر کارساز است.

پنتاگون در حال بررسی است که آیا از آخرین منبع مالی باقیمانده خود استفاده کند یا خیر؛ در حالی که قبلاً تمایلی به خرج کردن آن پول باقی مانده بدون اطمینان از بازپرداخت آن توسط کنگره نداشته است. استفاده از ذخایر وزارت دفاع، بدون برنامه‌ای برای جایگزین کردن آن می‌تواند بر آمادگی نظامی ایالات متحده تأثیر بگذارد.

منبع آگاه غربی گفت: «سوال این است که اگر خبری از کمک‌های بیشتر از سوی ایالات متحده نباشد، آیا اوکراینی‌ها احساس خود را در مورد مذاکره تغییر می‌دهند؟»