به گزارش اکوایران، نارندرا مودی، نخست وزیر هند اعلام کرد که این کشور اولین پرتاب آزمایشی یک موشک ساخت داخل با فناوری ام‌ارای‌وی را تکمیل کرده است.

این آخرین پیشرفت در سری موشک‌های آگنی هند با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است که با کلمه سانسکریت به معنی آتش نامگذاری شده و بخشی از پروژه‌ای است که در سال 1983 راه‌اندازی شد. مودی روز دوشنبه گفت که از پرتاب اولین پرواز آزمایشی موشک آگنی-5 توسعه یافته بومی «مفتخر است». وزیر دفاع راجنات سینگ نیز در شبکه اجتماعی ایکس گفت که هند «به گروه منتخب کشورهایی» ملحق شده است که دارای فناوری موشکی هستند.

به گزارش الجزیره، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که قبلا از موشک‌های ام‌ای‌ار‌وی استفاده می‌کردند، در حالی که پاکستان این فناوری را در سال 2017 آزمایش کرد.

این موشک هندی توسط بازوی تحقیقاتی نظامی این کشور، سازمان تحقیق و توسعه دفاعی ساخته شده است. دهلی از دهه 1990، به ویژه با افزایش رقابت با چین، سیستم‌های موشکی میان برد و دوربرد خود را توسعه داده است. در سال 2021، هند با موفقیت آگنی-وی، موشک بالستیک قاره پیمای با قابلیت حمل کلاهک اتمی را آزمایش کرد که گمان می‌رود می‌تواند تقریباً تمام چین را هدف قرار دهد. هند همچنین قادر است به هر نقطه از کشور همسایه خود پاکستان حمله کند، رقیب اصلی هند که از زمان استقلال این دو کشور از استعمارگران بریتانیا در سال 1947، در سه جنگ با آن جنگیده است.

در سال‌های اخیر، هند همکاری‌های دفاعی خود را با کشورهای غربی، از جمله در ائتلاف چهارگانه با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا، عمیق‌تر کرده است.