به گزارش اکوایران، به گفته چهار مقام آمریکایی که نسبت به دیدگاههای درون دولت آمریکا آگاه هستند، جو بایدن،رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد در صورتی که اسرائیل تهاجم گسترده خود به رفح را پیش ببرد، کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل را مشروط کند.

عبور بی‌بی‌از خط قرمز

به نوشته پولتیکو، صراحت بایدن برای برداشتن این گام، منعکس‌کننده تنش‌های شدید در روابط او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که تلاش‌های ظریف دولت بایدن برای مهار جنگ با حماس را رد کرده است.

در حالی که بایدن هیچ تصمیمی در مورد محدودکردن انتقال تسلیحات نگرفته است، مقامات گفتند که اگر اسرائیل عملیات جدیدی را آغاز کند که غیرنظامیان فلسطینی را بیشتر به خطر بیاندازد، شاید این کار را انجام دهد. یکی از مقامات گفت: «این چیزی است که او قطعاً به آن فکر کرده است».

غزه رفح

بایدن نشانه‌های متفاوتی از احساس خود در مورد فروش آتی تسلیحات به اسرائیل نشان داده است. او ایده مشروط‌کردن کمک‌های نظامی را «ایده‌ای در خور بررسی» خواند. او در مصاحبه آخر هفته خود گفت که به ارسال تسلیحات به اسرائیل، خصوصاً سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین ادامه خواهد داد. اما در همان مصاحبه، او خاطرنشان کرد که تلفات گسترده غیرنظامیان در غزه برای او «خط‌قرمز» است. بایدن به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «اسرائیل نباید ۳۰ هزار فلسطینی دیگر را بکشید».

محدودکردن انتقال تسلیحات

دولت بایدن از تاکتیک‌های دیپلماتیک مختلفی برای اعمال نفوذ بر اسرائیل استفاده کرده است. حرکت به سمت مشروط‌کردن کمک‌ها می‌تواند راه دیگری برای وادارکردن اسرائیل به تغییر رویکردش در مورد کمپین گسترده رفح باشد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای به پولتیکو گفت: «ما قرار نیست درباره گمانه‌زنی‌های منابع ناشناس اظهارنظر کنیم یا به آنچه رئیس‌جمهور در مصاحبه آخر این هفته گفت، بیافزاییم».

اما اولیویا دالتون، معاون سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره تمایل بایدن برای مشروط‌کردن کمک‌ها به اقدامات آتی اسرائیل گفت: «بایدن معتقد است که رویکردهای دیگری نیز وجود دارند که اتخاذ کرده و در حال اتخاذ آن‌ها هستیم که مؤثرترند». او به خبرنگاران گفت: «فکر نکنم تعیین نوعی «خط‌قرمز» برای مجموعه‌ای از سیاست‌ها کار مفیدی باشد. رئیس‌جمهور در مورد آنچه دیدگاه ما درباره وضعیت میدانی و آنچه باید از این به بعد اتفاق بیفتد، بسیار صریح سخن گفته است».

شانا کرشنر، استاد سیاست خاورمیانه در کالج آلگنی خاطرنشان کرد که چگونه دولت‌های گذشته، از جمله دولت‌های جمهوری‌خواه، کمک به اسرائیل را به دلیل اختلافات سیاسی مشروط کردند. او گفت: «اگر وضعیت ادامه پیدا کند و با سرعتی که در حال حاضر در آن هستیم ادامه یابد، ممکن است کمک‌ها را مشروط کنند».

گسترش اختلافات

با افزایش اختلاف میان بایدن و نتانیاهو، احتمال ارسال کمک‌های نظامی بیشتر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در اوایل جنگ، بایدن استراتژی «حمایت همه‌جانبه عمومی و اعمال فشار خصوصی» با اسرائیل را دنبال کرد، به این امید که ایالات متحده بتواند بر نتانیاهو و کابینه راست افراطی او تسلط داشته باشد. اما اسرائیل به طور مداوم توصیه‌های کاخ سفید را با ادامه کارزار نظامی همه‌جانبه خود رد کرد.

طوفان الاقصی ارتش اسراییل جنگ غزه

اما در حالی که بایدن انتقادات خود از عملیات اسرائیل را علنی ساخته، نتانیاهو همچنان به کار خود ادامه داده است. روز یکشنبه، نخست‌وزیر اسرائیل به پولتیکو گفت که نیروهایش علی‌رغم هشدارهای رئیس‌جمهور آمریکا به رفح حرکت خواهند کرد.

نتانیاهو تأکید کرد: «ما به رفح خواهیم رفت. ما دست از سر حماس بر نخواهیم داشت. من هم خط‌قرمز دارم؛ می‌دانی خط‌قرمز من چیست؟ اینکه حادثه ۷ اکتبر دیگر تکرار نشود».

یک مقام نظامی اسرائیل گفت که حمله به رفح قریب‌الوقوع نیست. او افزود: «هنوز غیرنظامیان تخلیه نشده و نیروها باید قبل از رفتن به منطقه رفح، آماده باشند». او تأیید کرد که حتی اگر نتانیاهو هم دستور بدهد، عملیات امروز آغاز نخواهد شد.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز تصریح کرد که اسرائیل هنوز طرحی «معتبر و قابل اجرا» با دولت بایدن برای حفاظت از غیرنظامیان رفح به اشتراک نگذاشته است. ایالات متحده می‌خواهد قبل از اینکه چراغ سبز ضمنی به پیشروی اسرائیل بدهد، چنین طرحی را دریافت کند.

کارشناسان روابط ایالات متحده و اسرائیل که جنگ را دنبال می‌کنند، می‌گویند این تأخیر می‌تواند به نفع حماس تمام شود. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که اسرائیل قبلاً به سمت عملیات نظامی با شدت کمتر و دقیق‌تر، از جمله رفتن به داخل تونل‌ها برای کشتن یا دستگیری رزمندگان حماس روی آورده است.

روابط شکرآب

دشمنی بایدن با نتانیاهو حتی قبل از حمله ۷ اکتبر حماس نیز محسوس بود. به گفته دو مقام آمریکایی آشنا با دیدگاه‌های رئیس‌جمهور، بایدن علناً طرح نتانیاهو برای بازنگری سیستم قضایی اسرائیل را محکوم کرد و به طور خصوصی گفت که نخست‌وزیر «مثل یک مجرم» رفتار می‌کند و تلاش‌های او را با تلاش‌های دونالد ترامپ برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ مقایسه کرد.

از آن زمان به بعد، خصومت بایدن با نتانیاهو شدت گرفته است. در اواخر اکتبر، دستیاران ارشد بایدن به طور خصوصی، بحث و گفتگو در مورد اسرائیل پسا نتانیاهو را آغاز کرده و معتقد بودند که شکست‌های امنیتی ۷ اکتبر، نهایتاً منجر به برکناری نخست‌وزیر خواهد شد.

پس از «سخنرانی وضعیت اتحادیه» که در آن، بایدن بار دیگر حمایت خود از اسرائیل را اعلام کرد و در عین حال، قول کمک‌های بیشتر به غزه را داد، مکالمه‌ای خصوصی از او منتشر شد که می‌گفت: «به زودی گفتگویی جدی با نتانیاهو خواهم داشت». سپس، بایدن در آخر این هفته با ترس از اینکه کارزار جنگی نتانیاهو به طور غیرقابل برگشتی به موقعیت سیاسی اسرائیل در جنگ آسیب می‌رساند، انتقادات خود را علنی ساخت.

بایدن در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «نتانیاهو حق دارد از اسرائیل دفاع کند، حق دارد به تعقیب حماس ادامه دهد، اما باید توجه بیشتری به جان افراد بی‌گناه که از دست می‌روند، داشته باشد. به نظر من، او بیشتر از اینکه به اسرائیل کمک کند به اسرائیل آسیب می‌رساند. این برخلاف آن چیزی است که اسرائیل از آن دفاع می‌کند و به نظر من، اشتباهی بزرگ است. بنابراین خواستار آتش‌بس هستم».

بزرگ‌ترین پرسش 

توقف جنگ برای بایدن حیاتی است؛ زیرا اخیراً ضربه سیاسی مهلکی از سوی جناح ترقی‌خواه آمریکا که خواستار آتش‌بس دائمی و افزایش کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان غزه هستند، متحمل شده است. مقامات ارشد دولت بایدن به میشیگان رفتند تا با جمعیت عرب‌آمریکایی و مسلمان‌آمریکایی این ایالت درباره سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه دیدار کنند. این امر چندان باعث کاهش نگرانی‌های ترقی‌خواهان و طرفداران فلسطین در این ایالت نشد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اعتراض به سیاست‌های بایدن، در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات ایالت میشیگان، علیه او رأی دادند.

در برابر این فشارها، دولت بایدن پاسخ داده که توقف کامل جنگ تنها به حماس کمک می‌کند. مقامات آمریکایی تأکید دارند که اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا با ارسال کمک‌های بیشتر به فلسطینیان موافق کند. تیم بایدن خواهان رسیدن کمک‌های بیشتر است و در همین راستا، دولت به ارسال هوایی بسته‌های کمکی روی آورده و اکنون نیز ارتش آمریکا قصد دارد یک بندر موقت برای غزه بسازد.

آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده سابق صلح خاورمیانه و عضو فعلی بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل درباره بایدن گفت: «او باید تصویر غزه را تغییر دهد. در مورد نتانیاهو نیز میلر خاطرنشان کرد: «او ناامید است، نه فقط به خاطر پرونده‌های قضاییش، بلکه او به خوبی می‌داند که وقتی جنگ پایان یابد، فشار بر روی تعیین مقصر حمله ۷ اکتبر حماس افزایش خواهد یافت».

در مصاحبه آخر هفته خود، بایدن احتمال ایراد یک سخنرانی بزرگ عمومی (احتمالاً در پارلمان اسرائیل) جهت ایجاد فاصله بین خود و نتانیاهو را رد نکرد. کاخ سفید هیچ برنامه‌ای برای چنین ژست دراماتیکی که اولین‌بار توسط پولتیکو در ماه فوریه گزارش شد، ندارد.

اگر اسرائیل به رفح حمله کند که اکثر تحلیلگران باور دارند بعد از ماه رمضان اتفاق می‌افتد، بزرگترین سؤال پیش روی بایدن در مورد مشروط‌سازی کمک‌ها این خواهد بود: «آیا چنین کاری اسرائیل را وادار می‌کند که وضعیت انسانی غزه را بهبود ببخشد»؟ میلر اذعان کرد: «بایدن نمی‌تواند بدون همکاری و هماهنگی فعال با کابینه اسرائیل این کار را انجام دهد».