به گزارش اکوایران، از نظر دونالد ترامپ، ویکتور اوربان، دیکتاتور مجارستان، «فوق العاده» است، شی جین پینگ، رهبر چین، «درخشان» است، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، «مرد خوبی» است، و از همه نگران‌کننده‌تر، آدولف هیتلر «تعدادی کارهای خوب انجام داد.» به گفته چند تن از مشاوران ارشد سابق او، این جهان‌بینی‌ای است که در صورت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، سیاست خارجی چندین دهه‌ای ایالات متحده را معکوس خواهد کرد.

تمجید از خودکامگان

به نوشته سی‌ان‌ان، ژنرال بازنشسته جان کلی که به عنوان رئیس ستاد ارتش ترامپ خدمت می‌کرد، گفت: «او فکر می‌کرد پوتین آدم خوبی است و کیم هم آدم خوبی است، که ما کره شمالی را به گوشه‌ای هل داده‌ایم. از نظر او، ما آن‌ها را تحریک می‌کنیم. اگر ما ناتو را نداشتیم، پوتین این کارها را انجام نمی‌داد.»

ستایش دست و دل بازانه ترامپ از اوربان، نخست وزیر مجارستان، هنگام میزبانی از او در امارت خود در روز جمعه، تنها چند روز پس از این که نامزدی خود برای جمهوری خواهان را تثبیت کرد، نشان می‌دهد که این جهان بینی او در سال‌های اخیر تنها تقویت شده است. ترامپ گفت: «هیچ کس بهتر، باهوش‌تر یا رهبر بهتری از ویکتور اوربان نیست. در اروپا و سراسر جهان به او احترام می گذارند.»

ترامپ اوربان

نظرات کلی و دیگرانی که در دوران ترامپ خدمت می‌کردند، بینش جدیدی در مورد دلیل نگرانی ارائه می‌دهد. مردی که مدام از رهبران خودکامه مخالف منافع ایالات متحده تمجید می‌کند، برای رهبری در میانه درگیری‌های قدرت بزرگ که ممکن است در راه باشد، مناسب نیست. آن‌ها معتقدند که ریشه تحسین او از این شخصیت‌ها این است که به قدرت آن‌ها حسادت می‌کند.

جان بولتون که در دوران ترامپ مشاور امنیت ملی بود، گفت: «او خود را آدم بزرگی می‌داند. او دوست دارد با بزرگان دیگر سر و کار داشته باشد، افرادی مانند اردوغان در ترکیه که مردم را به زندان می‌اندازند و لازم نیست از کسی اجازه بخواهند. او به نوعی این را دوست دارد». کلی گفت: «او به هیچ وجه مرد سرسختی نیست، در واقع کاملاً برعکس است. اما او خود را اینگونه تصور می‌کند.»

متعجب از نداشتن قدرت دیکتاتورگونه

مشاوران سابق ترامپ می‌گویند که او به طور مداوم از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تمجید می‌کرد. بولتون اظهارات ترامپ را در جریان نشست ناتو در سال 2018 به یاد آورد. ترامپ در پی دیدارهای گاه تنش‌آمیز با رهبران ناتو گفت دیدار او با پوتین، رهبر دشمن قدرت بزرگ آمریکا، «شاید راحت‌ترین آن‌ها بوده باشد. چه کسی فکرش را می‌کرد؟»

untitled

بولتون گفت: «فقط یک نفر. تو. تو تنها کسی هستی که چنین فکری می‌کند. روانشناس‌ها می‌توانند هر برداشتی که می‌خواهند داشته باشند، اما فکر می‌کنم موضوع این بود «من آدم بزرگی هستم. آنها آدم‌های بزرگی هستند کاش می‌توانستم مثل آنها رفتار کنم.»

کلی گفت: «تئوری من در مورد اینکه چرا او اینقدر دیکتاتورها را دوست داشت این است که او خودش یکی از آن‌ها بود. هر رئیس‌جمهوری که به کاخ سفید می‌آید از اینکه واقعاً بدون موافقت کنگره قدرت کمی دارد، شوکه می‌شود، که این چیز خوبی است. مقدمات تعلیمات اجتماعی، تفکیک قوا، سه شاخه مساوی حکومت است. اما در مورد ترامپ، او از اینکه قدرت دیکتاتوری برای اعزام نیروهای آمریکایی یا جابجایی پول بودجه را ندارد، شوکه شده بود. و او به پوتین و شی و آن دیوانه در کره شمالی به‌عنوان افرادی نگاه می‌کرد که مانند او مردهای قوی بودند.»

متیو پاتینگر، معاون مشاور امنیت ملی او که در دیدارهای ترامپ با رهبر کره شمالی کیم و شی، رئیس جمهور چین شرکت داشت، به یاد می‌آورد: «ترامپ به قدرت کاریزما و دیپلماسی شخصی خود اعتقاد داشت. او تقریباً به آن ایمان نامحدود داشت. این در مورد کیم و شی صادق بود و همچنین در مورد متحدان ما.»

untitled

ترامپ در کمپین انتخابات ریاست جمهوری 2024 خود به تمجید از اقتدارگرایان ادامه داده است.

در یک رویداد در ژوئیه 2023، ترامپ گفت: «به رئیس جمهور شی فکر کنید: یک بازیگر مرکزی، مردی درخشان. وقتی می‌گویم او باهوش است، همه می‌گویند: "اوه، این وحشتناک است." او 1.4 میلیارد نفر را با مشت آهنین اداره می‌کند: باهوش، درخشان، همه چیز عالی. هیچ کس در هالیوود مانند این مرد وجود ندارد.»

در مصاحبه‌ای با فاکس در همان ماه، ترامپ از پوتین نیز تمجید کرد و او را باهوش‌تر از جو بایدن توصیف کرد. «این‌ها افراد باهوشی هستند، از جمله مکرون فرانسوی. من می‌توانم کل فهرست افراد از جمله پوتین را مرور کنم... این افراد تیزبین، سرسخت و به طور کلی بی‌رحم هستند. آنها بی‌رحم هستند و در اوج بازی خود هستند. ما مردی داریم که نمی‌داند چه اتفاقی دارد می‌افتد. این خطرناک ترین زمان در تاریخ کشور ما است.»

تمایل ترامپ به اقتدارگرایان با نزدیک شدن به انتخابات 2024، موضوعی تعیین کننده برای ایالات متحده است. چند تن از مشاوران سابق او معتقدند، در دوره دوم، او تغییری اساسی در دیدگاه ایالات متحده از خود و نقش آن در جهان ایجاد خواهد کرد، از جمله خروج بالقوه ایالات متحده از ناتو و کاهش تعهد ایالات متحده به سایر متحدین دفاعی.

بولتون به من گفت: «ناتو در خطر واقعی خواهد بود. من فکر می‌کنم او سعی می‌کند از آن بیرون بیاید.»

بسیاری از کهنه سربازان دولت ترامپ هشدار مشابهی برای اوکراین دارند که با تهاجم روسیه مقابله می‌کند. یک مقام ارشد آمریکایی که در دوران ترامپ و بایدن خدمت می‌کرد، گفت: «حمایت آمریکا از اوکراین پایان خواهد یافت».

کلی گفت: «نکته این است که او مطلقاً هیچ نکته مثبتی در ناتو نمی‌دید. او کاملاً مخالف داشتن نیرو در کره جنوبی یا در ژاپن به عنوان نیروی بازدارنده بود.»