به گزارش اکوایران، اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که هیئتی را برای گفتگوهای تازه درباره آتش بس و آزادی اسرا در غزه به قطر می‌فرستد و با وجود رد پیشنهاد متقابل حماس، امیدهای ضعیف برای آتش بس را زنده نگه می‌دارد.

به نوشته رویترز، دفتر نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو همچنین گفت که او طرحی را برای حمله به رفح، شهری در لبه جنوبی نوار غزه که بیش از نیمی از 2.3 میلیون ساکن این منطقه در آن پناه گرفته اند، تصویب کرده است، هرچند هیچ چارچوب زمانی برای چنین حمله‌ای ارائه نشده است.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «نخست وزیر نتانیاهو طرح‌های عملیات در رفح را تایید کرده است. ارتش اسرائیل به صورت عملیاتی و برای تخلیه جمعیت آماده می‌شود.‌»

این بیانیه می‌افزاید: «در مورد اسرا خواسته‌های حماس هنوز غیر واقعی است. پس از بررسی موضع اسرائیل در کابینه امنیتی، یک هیئت اسرائیلی عازم دوحه خواهد شد.»

حتی نزدیکترین متحد اسرائیل، واشنگتن، از اسرائیل خواسته است که به رفح حمله نکند، با این استدلال که این امر باعث یک فاجعه انسانی خواهد شد. اسرائیل می‌گوید ابتدا ساکنان را تخلیه می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با تاکید بر تشویش روزافزون در واشنگتن، به خبرنگاران در اتریش گفت که ایالات متحده باید یک طرح واضح و قابل اجرا برای رفح ببیند، از جمله برای دور کردن غیرنظامیان از خطر.