به گزارش اکوایران، هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، صبح شنبه -۲۶ اسفند ۱۴۰۲- در نشست خبری خود به ارائه گزارشی از روند بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد

  • تاکنون صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت. سایر حوزه‌های انتخابیه به مرور و پس از جمع بندی اعلام می‌شود.

گزارشی از لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان 

  • در این مدت ۹ طرح و لایحه را مورد بررسی قرار دادیم؛ در این مدت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی پس از رفت و برگشت با مجلس خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید. طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس، اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی ایران و دولت بحرین و لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز به تأیید شورای نگهبان رسید.

  • در این مدت ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد اما هیأت عالی نظارت طی نامه‌ای اعلام کرد که همچنان ایراداتی را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

  •  رفت و برگشت‌هایی درخصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین لایحه برنامه هفتم میان مجلس و شورای نگهبان صورت گرفته است اما همچنان در دست بررسی است. طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز شرایط به همین صورت است و این لایحه در رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان است.

  • نسبت به سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر کاهش مدت سربازی در مرحله قبل ابهاماتی داشتیم که پس از رفع ابهام مجلس اصل این حکم خلاف موازین قانون اساسی و شرع شناخته نشد.

انتخابات با کمال سلامت برگزار شد

  • انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارشاتی را دریافت کردیم که در حال بررسی آنها هستیم؛ برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی تیم‌های میدانی جهت رسیدگی اعزام شد و همچنین در حوزه‌هایی که اختلاف فرد منتخب با نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیمهایی اعزام شدند و این اختیار را داشتند تا آرا را بازشماری کنند. ان‌شاءالله به مرور نتایج این بررسی‌ها اعلام می‌شود.

  • نماینده‌ای که ادعای کرده است در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آنها برای رای دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارسال نکرده است. با یک عکس یا فیلم که معلوم نیست کی و کجا است، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سوال برد.

تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه انجام می‌شود

  • بخشی از ایرادات شورا و هیأت عالی نظارت رفع شد و بخشی نیز با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که جلسات مجمع نیز برگزار شده‌ است و احساس می‌کنم که طی روزهای باقی مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی شود. درباره جداول نیز دولت باید نهایتاً تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس ارائه دهد و در این مدت نیز بر اساس جداول سال ۱۴۰۲ عمل می‌کند.

لایحه عفاف و حجاب در نوبت رسیدگی شورای نگهبان

  • آخرین مصوبه‌ای که از مجلس دریافت کردیم لایحه عفاف و حجاب بوده است که در نوبت رسیدگی است.