به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان سخنرانی خود در 7 مارس اعلام کرد که بندری برای کمک رسانی به غیرنظامیان فلسطینی در سواحل غزه ساخته خواهد شد. این اعترافی به شکست در دستیابی به آتش بس و متقاعد کردن اسرائیل برای ورود کمک‌های بشردوستانه کافی از طریق زمین بود.

کریدور جدید کمک‌های دریایی از قبرس و پروژه بندری ایالات متحده، میزان نیاز مبرم در غزه را نشان می‌دهد. و همچنین نشان می‌دهد که ایالات متحده و سایر کشورها فکر می‌کنند آتش‌بس فراگیر تا چه حد ممکن است دور باشد.

بایدن در سخنرانی خود، حق [ادعایی] اسرائیل برای دفاع از خود را تصدیق کرد، اما مستقیماً با رهبری آن صحبت کرد و اظهار داشت که «کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند یک ملاحظات ثانویه یا یک ابزار چانه‌زنی باشد».

تنها خبر خوب

به نوشته وبسایت اندیشکده چتم‌هاوس، در این پس‌زمینه، تنها خبر خوب این است که به نظر می‌رسد دوران بنیامین نتانیاهو به پایان خود نزدیک می‌شود – هرچند هیچ کس دقیقا نمی‌داند چقدر طول می‌کشد تا او از قدرت برکنار شود.

واشنگتن به وضوح لبریز شدن صبر خود با نتانیاهو را نشان داده است و به دنبال ایجاد روابط با رهبری جایگزین در اسرائیل است.

سفر غیر معمول بنی گانتز، عضو کابینه جنگی، به ایالات متحده (علی‌رغم مخالفت صریح نتانیاهو) بی‌سابقه بود و نشان‌دهنده خشم آشکار دولت بایدن از نخست‌وزیر اسرائیل بود.

گانتز پس از گفتگو با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع، همچنین با دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در لندن دیدار کرد.

حتی خیره کننده‌تر، فراخوان چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، بالاترین مقام منتخب یهودی در ایالات متحده در 14 مارس، برای برگزاری انتخابات در اسرائیل برای جایگزینی نتانیاهو بود. وی همچنین خواستار کناره‌گیری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد.

مزایای تغییر در کابینه اسرائیل برای بایدن آشکار است. به دلایل سیاسی و حقوقی، نتانیاهو تمام انگیزه‌ها را دارد تا جنگ غزه را تا جایی که ممکن است طولانی کند. گانتز این طور نیست. او همچنین تمایل بیشتری به مکث‌های بشردوستانه و بحث در مورد برنامه‌های «روز بعد» برای اداره نوار غزه دارد. شاید چنین تغییری به راه‌حل دو کشوری ختم نشود، اما همچنان دنیایی با کابینه فعلی اسرائیل فاصله دارد که شامل دو افراطی قدرتمند است که در شهرک‌های غیرقانونی زندگی می‌کنند. شاید جنگ اسرائیل در زمان گانتز ادامه یابد، اما امکان تاثیر گذاری بایدن بر آن بسیار بیشتر است.

ftcmsc53807d2-e9bd-4e20-9cfd-c92

سه تن از اعضای کابینه جنگ نتانیاهو - وزیر دفاع او، یوآو گالانت، بنی گانتز و گادی آیزنکوت - همگی قصد خود را برای به چالش کشیدن او برای پست نخست وزیری نشان داده‌اند.

اسرائیلی ها آماده تغییر هستند. در نظرسنجی‌های اخیر که توسط کانال 13 اسرائیل و موسسه دموکراسی اسرائیل انجام شد، حدود 75 درصد تمایل خود را برای رفتن نتانیاهو ابراز کردند.

حتی در درون حزب او، لیکود، مانورهایی برای جانشینی او انجام می‌شود و چالش‌هایی نیز از جانب راست افراطی ارتدوکس در ائتلاف او پدیدار می‌شود. در این شرایط، از هم پاشیده شدن ائتلاف و قدرت گرفتن یک کابینه جدید می‌تواند تنها مسئله زمان باشد.

به نوشته این اندیشکده بریتانیایی، تا زمانی که او در قدرت است، هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود. تنها سوال نگران‌کننده این است که او قبل از خروج چقدر خسارت وارد می‌کند، به‌ویژه با توجه به اینکه یک دوره سه ماهه بین سقوط کابینه و قبل از انتخاب و تشکیل کابینه جدید وجود دارد، بازه‌ای که او می‌تواند در آن خسارت قابل توجهی وارد کند.

بهره‌برداری از یک لحظه کلیدی

خروج نتانیاهو یک لحظه کلیدی برای اسرائیل، منطقه و جهان خواهد بود. اسرائیل فرصتی واقعی برای تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های جدید خواهد داشت. همچنین این یک فرصت منحصر به فرد برای ایجاد شتاب در یک روند توافق جدید خواهد بود. برنامه‌ریزی برای آن روز باید از امروز آغاز شود.

کابینه ائتلافی جدید اسرائیل متشکل از احزاب اپوزیسیون حال حاضر خواهد بود و احتمالاً توسط یک ژنرال سابق، مانند گانتز رهبری می‌شود. 

موانع دیگر

اما موانع مهمی فراتر از نتانیاهو وجود دارد: عناصری در سیاست اسرائیل و فلسطین بر این باورند که تشدید خشونت به نفع آن‌ها خواهد بود. در کرانه باختری حمایت قابل توجهی از حماس وجود دارد و علاوه بر اسرائیل، رهبری جدید در طرف فلسطینی نیز مورد نیاز است.

در اواخر فوریه، نخست وزیر و کابینه تشکیلات خودگردان فلسطین تحت فشار برای اصلاحات استعفا دادند. در 14 مارس، محمود عباس، مشاور ارشد اقتصادی خود، محمد مصطفی را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرد. محمود عباس نیز باید پس از 19 سال حکومت، جایگاه خود را واگذار کند.

هر چقدر هم که آتش بس دور به نظر برسد، ایالات متحده و جهان عرب باید اکنون برای سقوط نتانیاهو آماده شوند. خروج او فرصتی حیاتی برای تزریق شتاب به آتش بس پایدار و یک روند صلح معتبر خواهد بود و جهان باید آماده استفاده از این لحظه باشد تا از جنگ دیگری جلوگیری کند و صلح و ثبات را در منطقه تضمین کند.