به گزارش اکوایران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن در سفری غیرمنتظره به کیف رفت تا به اوکراین اطمینان دهد که همچنان می‌تواند به ایالات متحده به عنوان یک متحد قدرتمند تکیه کند.

به نوشته پولتیکو، سفر او تنها یک روز پس از نشست گروه تماس دفاعی اوکراین در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان انجام شد. در عین حال، کنگره آمریکا همچنان از آغاز رأی‌گیری لایحه کمک اضطراری ۶۰ میلیارد دلاری خودداری می‌کند. بسیاری همچنان نگرانند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، کمک‌ها به اوکراین پایان یابد.

روز چهارشنبه، سالیوان در کنفرانسی مطبوعاتی در کیف گفت: «ما یک رأی قوی فراحزبی در کنگره خواهیم داشت. ما بودجه کمکی را همانطور که باید، در اختیار شما قرار می‌دهیم؛ بنابراین فکر نمی‌کنم امروز به صحبت در مورد طرح B نیازی داشته باشیم».

او با اذعان به اینکه دریافت بودجه جدید زمان زیادی برده، افزود: «من هیچ پیش‌بینی دقیقی درباره زمان انجام این کار ندارم، اما ما در تلاشیم تا آن را در اسرع وقت انجام دهیم. پرزیدنت بایدن روزانه در حال پیگیری تصویب این بسته است؛ اما نمی‌توانم هیچ پیش‌بینی خاصی ارائه دهم».

آخرین سفر سالیوان در فوریه ۲۰۲۳ صورت گرفت. با این حال، او و آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین تقریباً روزانه با هم ارتباط دارند.

یرماک در کنار سالیوان گفت: «یک بار دیگر از آقای سالیوان شنیدم که ایالات متحده از اوکراین حمایت می‌کند. ما می‌دانیم که دولت بایدن هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد تا لایحه کمک ۶۰ میلیارد دلاری تصویب شود. شریک استراتژیک ما حتی در این شرایط نیز راهی برای کمک به ما پیدا می‌کند. ما هفته گذشته ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی دریافت کردیم».

یرماک به بسته‌ای از مهمات، پدافند هوایی و سایر تجهیزات حیاتی اشاره داشت که نیازی فوری به آن‌ها در خط مقدم وجود دارد. سالیوان گفت: «آن تدارکات در حین صحبتمان در حال ارسال هستند».

سالیوان خاطرنشان کرد: «از زمان آغاز جنگ، در کنار شما ایستاده‌ایم، حمایت فراوانی ارائه داده‌ایم و به هر طریق ممکن، این کار را ادامه خواهیم داد. شما سزاوار آن هستید. ما نیز مطمئن هستیم که این کمک‌ها را به اوکراین خواهیم رساند».

با این حال، در سخنرانی سالیوان خبری از بسته‌های کمکی ویژه جدیدی نبود و او شایعات ارسال موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین را تأیید نکرد.