به گزارش اکوایران، پاکستان اعلام کرد که برای ساخت بخش خود از خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران، به معافیت از تحریم‌های آمریکا نیازی ندارد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی گفت: «این بخشی از خط لوله‌ای است که در داخل خاک پاکستان ساخته می‌شود. بنابراین، نیازی به معافیت از تحریم توسط یک طرف ثالث وجود ندارد».

دونالد لو، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی نیز در روز چهارشنبه گفت که وزارتخانه در حال نظارت بر خط لوله برنامه‌ریزی‌شده بین ایران و پاکستان است. او در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اسلام‌آباد برای تجارت گاز با ایران درخواست معافیت از تحریم نکرده است.

او افزود: «ما همچنین از دولت پاکستان چیزی در مورد تمایل به معافیت از تحریم‌های آمریکا که چنین پروژه‌ای قطعاً موجب آن‌ها می‌شود، نشنیده‌ایم».

ماه گذشته، دولت موقت پاکستان مجوز آغاز ساخت بخش ۸۰ کیلومتری خط لوله را صادر کرد تا از پرداخت جریمه‌های میلیاردی دلاری به ایران به دلیل سال‌ها تأخیر در پروژه ۷ میلیارد دلاری اجتناب کند.

پاکستان و ایران از اواسط دهه ۱۹۹۰ در حال مذاکره برای ساخت خط لوله گازی بین دو کشور هستند. دو طرف در ژوئن ۲۰۰۹ توافقنامه خریدوفروش گاز را برای خط لوله‌ای امضا کردند که روزانه ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی جنوب پارس ایران برای پاکستان که تشنه انرژی است، تأمین می‌کند.

دو طرف در سال ۲۰۱۳ مراسم افتتاحیه‌ای برای شروع ساخت‌وساز بخش پاکستانی در مرز برگزار کردند. ایران از سال ۲۰۱۰ کار روی بخش خود را آغاز کرده بود. در حالی که ایران اعلام کرده تا سال ۲۰۱۱، ساخت ۹۰۰ کیلومتر از خط لوله را در بخش خود به پایان رسانده، اما تاکنون ساخت‌وساز در بخش پاکستانی آغاز نشده است.

اسلام‌آباد به دلیل نگرانی از تحریم‌های ایالات متحده به خاطر واردات انرژی از ایران، این پروژه را چندین بار به حالت تعلیق درآورد. تهران نیز به دلیل برنامه هسته‌ای خود با تحریم‌های بانکی آمریکا مواجه است.

ایران در طول سال‌های گذشته بارها پاکستان را به شکایت به داوری بین‌المللی و اخذ جریمه نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار به دلیل نقض قرارداد تهدید کرده است. درست نزدیک به ضرب‌الاجلی که تهران برای آغاز ساخت‌وساز تا مارس ۲۰۲۴ برای پاکستان تعیین کرده بود، دولت موقت این کشور چراغ سبز پروژه را نشان داد.