به گزارش اکوایران، به ادعای یک مقام آمریکایی، ایالات متحده به ایران گفته که «هیچ دخالتی» در مورد حمله اسرائیل به یک مجتمع دیپلماتیک در سوریه که منجر به کشته شدن یک ژنرال ارشد ایرانی شد، ندارد.

به گفته آکسیوس، این پیام نادر نشان می‌دهد که دولت بایدن عمیقاً نگران است حمله اسرائیل به تشدید تنش منطقه‌ای و از سرگیری حملات نیروهای طرفدار ایران علیه نیروهای آمریکایی منجر شود.

سرلشکر محمدرضا زاهدی ارشدترین افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از زمان ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران، توسط آمریکا در سال 2020 کشته شده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی به آکسیوس گفت که ایالات متحده «هیچ دخالتی در این حمله نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم».

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده این موضوع را مستقیماً به ایران اعلام کرده است.

ایران متعهد شده است که به دنبال انتقام است و اسرائیل را - که با حمله هوایی خود ساختمان دیپلماتیک در دمشق را با خاک یکسان کرد - به «نقض تمام کنوانسیون های بین المللی» متهم کرده است.

به ادعای باراک راوید، گزارشگر آکسیوس، اطلاعات اسرائیل مدت‌هاست که زاهدی را که به ادعای اسرائیل مسئول هماهنگی با حزب الله و دیگر شبه نظامیان طرفدار ایران در لبنان و سوریه بود، تعقیب می‌کند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به راوید گفتند که اسرائیل چند دقیقه قبل از حمله نیروی هوایی خود به دولت بایدن اطلاع داد اما از آمریکا چراغ سبز درخواست نکرد. به گفته یک مقام آمریکایی هشدار اسرائیل همراه با جزئیات نبود و زمانی اعلام شد که جت‌های نظامی از قبل در آسمان بودند. اسرائیلی‌ها به ایالات متحده نگفتند که قصد دارند ساختمانی در محوطه سفارت ایران را بمباران کنند.

این حمله اندکی قبل از اینکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بلینکن، وزیر امور خارجه، تماس ویدیویی را با مقامات ارشد اسرائیلی برای بحث در مورد گزینه‌های جایگزین برای تهاجم زمینی اسرائیل به رفح آغاز کنند، انجام شد.

یک مقام آمریکایی گفت که حمله هوایی در سوریه در زمان این نشست دو ساعت و نیمه انجام نشد.

در ساعات پس از حمله، چندین حمله پهپادی از سوریه به سمت اسرائیل انجام شد و توسط سامانه‌های پدافند هوایی ارتش اسرائیل رهگیری شد.

یک مقام دفاعی آمریکا گفت که چند ساعت پس از حمله به دمشق، یک پهپاد تهاجمی یک طرفه توسط نیروهای آمریکایی در پادگان التنف سوریه شناسایی و منهدم شد. تلفات جانی و خسارتی به زیرساخت‌ها گزارش نشده است.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، به احتمال زیاد درگیری بین اسرائیل و ایران و نیروهای مقاومت تشدید خواهد شد. یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفت که ارتش اسرائیل برای حملات تلافی جویانه شبه نظامیان در سوریه در حالت آماده باش قرار دارد.