به گزارش اکوایران، به گفته برخی منابع دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده اخیراً با شاهزاده محمد بن سلمان، حاکم عربستان سعودی گفت‌وگوی کرده است. این اولین گفتگوی علنی آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در ژانویه2021 است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مشخص نیست که این دو نفر چه موضوعی را مورد بحث قرار دادند و آیا این تنها گفت‌وگوی آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید بوده است یا خیر. نه نمایندگان دونالد ترامپ و نه مقامات دولت سعودی به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اما اخبار گفت‌وگوی آنها در زمانی منتشر می‌شود که دولت بایدن درگیر مذاکرات مهم با سعودی‌ها با هدف برقراری صلح پایدار در خاورمیانه است که بر پایه روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی ایجاد شود.

اگر جو بایدن بتواند به یک توافق سه جانبه دست یابد -که احتمالاً شامل توافق صلح عربستان و اسرائیل، تعهد اسرائیل به راه‌حل دو کشوری، معاهده دفاعی ایالات متحده و عربستان سعودی و تفاهمات ایالات متحده و عربستان در مورد برنامه هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی است- او برای تصویب معاهده آمریکا و عربستان به حمایت دو سوم سناتورها نیاز دارد.

ترامپ، به عنوان نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان که بر حزبش فرمان می‌راند، به طور بالقوه می‌تواند هرگونه توافقی را مسدود کند یا به آن چراغ سبز نشان دهد.

ترامپ البته دلایل دیگری برای حفظ روابط گرم با شاهزاده محمد دارد. رئیس‌جمهور سابق و جرد کوشنر، داماد او و مشاور ارشد سابق کاخ سفید، روابط نزدیکی با ولیعهد در دوران ریاست‌جمهوری برقرار کردند و از زمان خروج از دولت از این حسن نیت در تجارت خصوصی خود استفاده کردند.

عربستان سعودی اولین ایستگاه در اولین سفر خارجی ترامپ به عنوان رئیس جمهور بود، نشانه‌ای از ارزشی که ترامپ برای این روابط قائل بود.

ترامپ معاملات بزرگی را با سعودی‌ها دنبال کرد، از جمله فروش تسلیحات. او پس از آن که سازمان سیا به این نتیجه رسید که ولیعهد دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف را در سال 2018 صادر کرده است، از شاهزاده محمد در لحظه‌ای که بیشترین فشار بین‌المللی بر روی او بود دفاع کرد.

نه ماه پس از قتل خاشقچی، ترامپ شاهزاده محمد را «دوست من» خواند و از «کار خیره کننده» او در تغییر برخی قوانین عربستان سعودی از جمله اجازه رانندگی به زنان تمجید کرد.

وقتی ترامپ هنوز در قدرت بود، به باب وودوارد، روزنامه‌نگار گفت زمانی که شاهزاده محمد تحت انتقاد شدید مقامات کنگره ایالات متحده بود «من او را نجات دادم.»

او گفت «من توانستم کنگره را وادار کنم که او را تنها بگذارد. من توانستم آنها را مجبور به توقف کنم.»

جو بایدن در طول مبارزات انتخاباتی در سال 2020 قول داد که به دلیل قتل خاشقجی با شاهزاده محمد به عنوان یک «مطرود» رفتار کند. با این حال، پس از رسیدن به مقام، او به این نتیجه رسید که کنار گذاشتن ولیعهد سعودی قابل تداوم نیست و تیم او در پی ترمیم این روابط آسیب دیده برآمد.

از زمان ترک ریاست جمهوری، ترامپ از ارتباطات خود با عربستان سعودی استفاده کرده است. همزمان با آماده شدن برای اعلام کمپین ریاست جمهوری خود، در نوامبر 2022، سازمان ترامپ در حال انجام آخرین اقدامات برای معامله با دولت عمان و یک شرکت سعودی برای توسعه املاک و مستغلات چند میلیارد دلاری با نام تجاری ترامپ در عمان بود.

ترامپ همچنین با صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی برای میزبانی تور گلف ال‌آی‌وی تحت حمایت عربستان در برخی از زمین‌های گلف خود همکاری کرده است.

جرد کوشنر از حمایت شاهزاده محمد در مقیاس بزرگتری بهره برده است. تنها شش ماه پس از ترک دولت، شرکت سرمایه گذاری کوشنر، 2 میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی وام گرفت که در اسناد داخلی به عنوان «رابطه استراتژیک» با آقای کوشنر توصیف شد.

هیاتی از مشاوران صندوق دارایی دولتی عربستان مخالف سرمایه‌گذاری با کوشنر بودند و دلیل آن را عدم تجربه عنوان کردند اما شاهزاده محمد آنها را رد کرد.

ولیعهد سعودی البته تنها رهبر خارجی نیست که ترامپ اخیراً با او تعامل داشته است. او ماه گذشته میزبان ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در ملک مارآلاگو خود در فلوریدا بود که دومین جلسه‌ای است که آنها در دو سال اخیر برگزار کرده‌اند. یکی از نزدیکان به آقای ترامپ گفت این اوربان بود که به دنبال این دیدار بود.

ترامپ در برخی از سخنرانی‌های خود از اوربان -که به دلیل تخریب نهادهای دموکراتیک در مجارستان مورد انتقاد قرار گرفته است- به عنوان یک رهبر به‌شدت قوی تمجید کرده است.