به گزارش اکوایران، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که از گزارش‌هایی مبنی بر استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی در جنگ غزه، «عمیقاً نگران» بوده و گفت که این اقدام غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد و امکان مسئولیت‌پذیری را از بین می‌برد.

به نوشته بلومبرگ، گوترش به خبرنگاران گفت: «نباید هیچ بخشی از تصمیم درباره مرگ‌وزندگی که بر کل خانواده‌ها تأثیر می‌گذارد، به محاسبات سرد الگوریتم‌ها واگذار شود. هوش مصنوعی باید برای نفع جهان مورد استفاده قرار گیرد، نه برای کمک به جنگ در سطح صنعتی که مسئولیت‌پذیری را دشوار می‌سازد».

استفاده نظامی از هوش مصنوعی به عنوان یک نگرانی فزاینده ظاهر شده و قدرت‌هایی از جمله ایالات متحده و چین برای ترکیب آن در نیروهای مسلح خود به رقابتثپرداخته‌اند.

در گزارش تاریخ ۳ آوریل، مجله اسرائیلی ۹۷۲+ گزارش داد که اسرائیل از یک برنامه هوش مصنوعی به نام «اسطوخودوس» برای مشخص‌کردن اهداف ترور بهره می‌برد. در این گزارش که اسرائیل آن را رد کرده، آمده که سیستم هوش مصنوعی «نقش محوری در بمباران بی‌سابقه فلسطینیان» ایفا کرده است.

سخنان گوترش پس از تصمیم اسرائیل مبنی بر برکناری دو افسر به دلیل حمله موشکی اوایل این هفته که منجر به کشته‌شدن هفت کارمند امدادرسان شد، صورت گرفت. اسرائیل این حمله را «اشتباهی جدی ناشی از یک ناکارآمدی خطرناک» توصیف کرد. اسرائیل هنوز اعلام نکرده که آیا در این حمله از هوش مصنوعی استفاده شده یا خیر.

ماه گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور برای ترویج سیستم‌های هوش مصنوعی «امن، مطمئن و قابل اعتماد» به تصویب رساند. این پیشنهاد به رهبری ایالات متحده که با مشارکت بیش از ۱۱۰ کشور از جمله چین ارائه شد، کاربرد نظامی هوش مصنوعی را پوشش نمی‌داد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز پیش‌تر در پاسخ به این پرسش که آیا دولت بایدن استفاده نظامی از هوش مصنوعی را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد، گفت که آمریکا «قصد» چنین کاری را ندارد. او افزود این قطعنامه «بستر چگونگی برخورد با هوش مصنوعی در آینده» را بنا می‌گذارد.