به گزارش اکوایران، رئیس سازمان سیا طرح جدیدی برای آتش‌بس در غزه ارائه داد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه از پیشنهاد جدید بیل برنز، رئیس سازمان سیا با هدف غلبه بر اختلافات در مذاکرات جاری به‌منظور برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا خبر داد. براساس این گزارش، این پیشنهاد اخیرا در مذاکرات قاهره ارایه شد و شامل ترغیب اسرائیل به آزادی تعداد بیشتری از زندانیان فلسطینی در مقابل ۴۰ اسیر اسرائیلی است که در مرحله نخست توافق آتش‌بس سه مرحله‌ای آزاد می‌شوند.

سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات گزارش داد که پیشنهاد آمریکا این است که اسرائیل در مرحله نخست توافق، ۹۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کند. پیش‌تر در گزارش‌ها آمده بود که مرحله نخست شامل آزادی ۷۰۰ زندانی فلسطینی است.

براساس این گزارش آمریکا همچنین می‌خواهد که فلسطینی‌های ساکن شمال غزه که به جنوب منتقل شده بودند بتوانند بدون محدودیت به خانه‌های خود بازگردند.

اسرائیل تا کنون با درخواست حماس برای بازگشت بدون محدودیت ساکنان غزه به شمال و تغییر موقعیت نیروهای ارتش این رژیم از مرکز غزه مخالفت کرده است. دیپلمات‌ها به سی‌ان‌ان گفتند که اسرائیل بر بازرسی فلسطینیانی که به شمال می‌روند تاکید دارد.

جنگ غزه

 شنبه و یکشنبه هفته جاری مقامات قطر، مصر، اسرائیل و رئیس سیا با هدف رایزنی درباره توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها در قاهره حضور داشتند. هیاتی از حماس نیز با مقامات اطلاعات مصر در قاهره دیدار کرد.

تلویزیون دولتی مصر روز دوشنبه از پیشرفت در این مذاکرات خبر داده بود. برخی مقامات قطر نیز درباره پیشرفت مذاکرات ابراز خوش‌بینی کردند. با این حال دیپلمات‌ها به سی‌ان‌ان گفته‌اند که انتظار ندارند موضوعات مورد اختلاف در چند روز آینده حل شود.

با این همه، جنبش حماس روز سه‌شنبه اعلام کرد مواضع اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، هیچ کدام از خواسته‌های این گروه را برآورده نمی‌کند.

با این حال حماس تاکید کرده است که دیدگاه اسرائیل را بررسی خواهد کرد و از طریق میانجیگران قطری و مصری به آن پاسخ خواهد داد. یکی از مسئولان حماس روز دوشنبه گفته بود که این گروه در جریان مذاکرات قاهره پیشنهاد مطرح شده از سوی اسرائیل برای برقراری آتش‌بس را رد کرده است.