به گزارش اکوایران، در بحبوحه  افزایش تنش ها در منطقه پس از حمله مرگبار اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، نیروهای ویژه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه،  یک کشتی کانتینری را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کردند.

به نوشته الجزیره، این کشتی به عنوان MSC Aries با پرچم پرتغال در حال تردد و بنا به گزارش‌ها از بندری در امارات متحده عربی به مقصد هند در حال حرکت بود. این شرکت با Zodiac Maritime مستقر در لندن، بخشی از گروه Zodiac که توسط میلیاردر اسرائیلی ایال اوفر و خانواده‌اش اداره می‌شود، مرتبط است. ایال یکی از ثروتمندترین افراد اسرائیل به شمار می‌آید و ثروتی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار دارد و در فهرست ثروتمندترین افراد جهان که توسط مجله فوربس منتشر می‌شود، نیز قرار دارد.

پیش از این، در اواخر ماه نوامبر، در بحبوحه بحران در دریای سرخ، هم یکی دیگر از کشتی‌های کانتینری مرتبط با اسرائیل  در اقیانوس هند توسط یک پهپاد مورد حمله قرار گرفته بود.

MSC تأیید کرد که 25 خدمه در کشتی حضور داشتند و در بیانیه ای افزود که «در حال همکاری نزدیک با مقامات مربوطه برای اطمینان از سلامت آنها و بازگشت ایمن کشتی است». ییسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در پستی در شبکه ایکس گفت در واکنش به این اقدام از اتحادیه اروپا و «جهان آزاد» خواست فورا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «سازمان تروریستی» اعلام و ایران را تحریم کنند. دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفت که این رژیم در «آماده‌باش کامل» قرار دارد و «آماده پاسخگویی» به حمله ایران است.

حسن الحسن، تحلیلگر مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک به خبرگزاری رویترز گفته: «اگر توقیف MSC Aries در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق باشد، نشان دهنده تمایل این کشور به حفظ وجهه خود بدون تشدید تنش بیش‌تر است». او افزود: «ایران ممکن است سعی کند با ایجاد نگرانی [در غرب] نسبت به این‌که می‌تواند مانع از عبور کشتی‌ها از  تنگه [هرمز] شود، گذرگاهی که اهمیت بیشتری نسبت به دریای سرخ برای عرضه نفت و گاز جهانی دارد، پیام خود را ارسال کند». به گفته او: «اگر ایران بخواهد واکنش خود را [به حمله به کنسولگری] به توقیف کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل محدود کند، خطر یک درگیری همه‌جانبه را به حداقل می‌رساند اما [به ادعای او] به اعتبار خود آسیب می‌رساند».

شبکه العربیه هم ادعا کرده ایـران تصمیم گرفت به ترور فرماندهان و حمله کنسولگری خود در سوریه با توقیف کشتی تجاری پرتغالی پاسخ بدهد. رسانه‌های اسرائیلی هم مدعیند حمله ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز پاسخی به اسرائیل نیست، بلکه پیامی به آمریکاست که می توانیم تنگه هرمز را ببندیم. در واقع این اقدام حامل این پیام روشن به آمریکاست که اگر شما از طرف اسرائیل مداخله کنید، خلیج فارس را مانند دریای سرخ خواهیم بست.