به گزارش اکوایران، همزمان با ادامه تشدید تنش‌های منطقه‌ای بر سر جنگ غزه و در واکنش به حمله اسرائیل علیه کنسولگری ایران در دمشق، تهران شبانه موجی از موشک و پهپادهایش را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد.

به نوشته واشنگتن‌پست، جو بایدن با محکوم‌کردن عملیات نظامی ایران و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تماس گرفت تا بر تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل تأکید کند.

آنچه رخ داد

در اواخر روز شنبه، ایران در اولین عملیات نظامی تمام‌عیار خود علیه اسرائیل، بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد که شماری از این پرتابه‌ها رهگیری شدند، اما برخی از آن‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی سقوط کرده و یکی از آن‌ها به یک پایگاه نظامی در جنوب آنجا آسیب رساند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که عملیات تهران «چهارجانبه» بوده و از مکان‌هایی در ایران، لبنان، عراق و یمن انجام شده است.

بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش ایالات متحده به اسرائیل در ساقط‌کردن شماری از پهپادها و موشک‌ها کمک کرده و او رهبران گروه ۷ را جهت هماهنگی برای یک پاسخ دیپلماتیک مشترک فرا خواهد خواند.

انگیزه ایران از عملیات نظامی علیه اسرائیل

این حمله در تلافی حمله هوایی اسرائیل در اوایل این ماه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بود. در این حمله تعدادی از اعضای سپاه پاسداران از جمله سرتیپ محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ محمد حاجی‌رحیمی ترور شدند.

سال‌هاست که اسرائیل در سوریه علیه ایران و متحدانش حملات هوایی انجام می‌دهد و این حملات در طول شش‌ماهه جنگ غزه نیز ادامه داشته است. اما حمله اول آوریل به خاطر دو عامل با قبلی‌ها فرق داشت؛ اولاً، به خاطر مکان آن که ساختمانی دیپلماتیک بود که به طور سنتی از درگیری‌ها مستثنی است. ثانیاً، به خاطر به خاطر اهمیت افرادی که هدف این حمله بودند.

مقامات ایران قول داده بودند که انتقام این حمله را خواهند گرفت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با محکوم‌کردن حمله اسرائیل به «مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی» اشاره کرد.

حمله اسرائیل همچنین باعث رنجش واشنگتن شد.

سه مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و سایر مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده معتقد بودند که اسرائیل به دلیل پیامدهای این حمله بر منافع آمریکا در منطقه، باید قبل از انجام آن به آن‌ها اطلاع می‌داد.

مقامات آمریکایی نگران وقوع جنگی چندجانبه بوده و بیم آن دارند که حمله به دمشق منجر به حملاتی علیه پرسنل نظامی آمریکا مستقر در عراق، سوریه یا سایر نقاط خاورمیانه شود.

نقش آمریکا در این ماجرا

لوید آستین در بیانیه‌ای گفت که نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه شماری از پهپادها و موشک‌های ایرانی را رهگیری کرده و افزود که آمریکا همچنان برای محافظت از نیروهای آمریکایی و حمایت از دفاع اسرائیل «آماده» است. او از ایران خواست تا تنش‌ها را کاهش داده و عملیات علیه به اسرائیل را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما برای محافظت از نیروهای خود و حمایت از دفاع اسرائیل درنگ نخواهیم کرد».

بایدن که طی هفته گذشته و در پیش‌بینی حمله، دستور ارسال هواپیما و ناوهای دفاع موشکی بالستیک به منطقه را صادر کرده بود، گفت که در این حملات هیچ سرباز یا تأسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفته است.

او گفت: «ما نسبت به همه تهدیدات هوشیار خواهیم ماند و برای محافظت از مردم خود تردید نخواهیم داشت».