به گزارش اکوایران، ایران در یک عملیات هوایی گسترده، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد. اسرائیل مدعی است که شماری از این پرتابه‌ها را رهگیری کرده، اما مکس آبرامز، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، این اقدام ایران را به منزله «اعلام جنگ» دانسته که پیامدهای گسترده‌تری بر کل درگیری‌های خاورمیانه خواهد داشت.

به نوشته نورث‌ایسترن گلوبال نیوز، این عملیات که شش ماه پس از حمله حماس به اسرائیل صورت می‌گیرد، پاسخی به حمله اوایل این ماه اسرائیل علیه کنسولگری ایران در دمشق است.

ایالات متحده نیز مدعی شده که تعداد نامعلومی از این پهپادها را در این جریان ساقط کرده است.

آبرامز می‌گوید: «ایران علیه اسرائیل اعلام جنگ کرده و اسرائیل به طور قابل توجهی پاسخ خواهد داد. این احتمال وجود دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران پاسخ دهد».

آبرامز اشاره کرد که از زمان انقلاب سال ۵۷ ایران، تهران و تل‌آویو دشمن هم بوده‌اند؛ اما اهمیت عملیات روز شنبه این بود که مستقیماً از خاک ایران انجام شد.

آبرامز می‌گوید: «سال‌هاست که اسرائیل و ایران درگیر جنگ در سایه هستند. پیش از این، ایران از گروه‌های مقاومت برای حمله به اسرائیل از یمن، لبنان و حتی سرزمین‌های فلسطینی استفاده کرده است».

عملیات شنبه‌شب چند هفته پس از حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری سفارت ایران در دمشق در اول آوریل که به کشته‌شدن سه فرمانده ارشد ایرانی منجر شد، صورت گرفت.

آبرامز می‌گوید: «پاسخ ایران به آن حمله باعث شد که وضعیت بسیار جدی‌تر شود». او افزود: «اسرائیل به چند نیروی سپاه در خارج از ایران حمله کرد و ایران با شلیک صدها پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پاسخ داده داد».

دولت بایدن متعهد به حمایت از اسرائیل در برابر این حمله شده و در چند روز گذشته، با پیش‌بینی حمله ایران، کمک‌های نظامی خود را افزایش داد. یک مقام وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «مطابق با تعهد راسخ ما به امنیت اسرائیل، نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه همچنان به سرنگونی پهپادهای ایرانی که به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شوند، ادامه می‌دهند. نیروهای ما همچنان آماده بوده تا حمایت دفاعی بیشتری ارائه دهند و از نیروهای آمریکایی فعال در منطقه محافظت کنند».

آبرامز خاطرنشان کرد که این حمله علاوه بر تأثیر منطقه‌ای بر کشورهایی مانند اردن، عربستان سعودی و یمن، می تواند «پیامدهای بین‌المللی برای آمریکا» داشته باشد.

او می‌گوید: «حملات همزمانی از سوی نیروهای مقاومت یمن و لبنان نیز انجام شد. بنابراین، این یک وضعیت بسیار جدی است. ما در اینجا با شرایطی روبرو هستیم که قبلاً تجربه نکرده‌ایم».

واکنش ایران به اسرائیل شش ماه پس از آغاز جنگ غزه رخ می‌دهد. آبرامز معتقد است که ممکن است ایران با توجه به آسیب‌پذیری اسرائیل و واکنش آن به حمله ۷ اکتبر دست به چنین عملیات زده باشد.

او افزود: «اسرائیل اعتبار بین‌المللی خود را در واکنش به حمله ۷ اکتبر حماس از دست داده است. بنابراین، تهران به این نتیجه رسیده که اکنون زمان مناسبی برای جنگ با اسرائیل است».