به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی گفتند که جو بایدن و تیمش به امید اجتناب از تشدید بیشتر تنش‌ها که می‌تواند منجر به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه شود، به اسرائیل توصیه کرده‌اند که موضع دفاعی در برابر عملیات شب گذشته ایران کافی است و احتمالا نیازی به دور دیگری از تلافی نباشد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات آگاه به این روزنامه گفتند رهگیری شماری از پهپادها و موشک‌های شلیک شده علیه اسرائیل در شنبه گذشته، می‌تواند به این معنی باشد که ضرورتی برای آتش متقابل وجود ندارد.

این‌که آیا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه‌اش موافقت خواهند کرد که در همین مرحله متوقف شوند، فعلاً مشخص نیست. دامنه عملیات دیشب بسیار فراتر از جنگ در سایه کوچک بین ایران و اسرائیل در سال‌های اخیر بود و با شلیک سلاح از خاک ایران به اسرائیل، از خطوط قرمز عبور کرد.

در طول تماس‌های تلفنی اسرائلی‌ها با شرکای آمریکایی تا اواخر شب، احساسات در میان مقامات این رژیم در غلیان و در نتیجه فشار برای پاسخ دادن شدید بود. مقامات آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با نیویورک‌تایمز صحبت کردند، تأکید داشتند که این تصمیم در نهایت به اسرائیل بستگی دارد. جت‌های اسرائیلی بامداد روز یک‌شنبه، پس از ارسال دو پهپاد انفجاری، ساختمان‌های تحت کنترل حزب‌الله لبنان را مورد هدف قرار دادند، اما مشخص نیست که این موضوع تا چه حد با حمله هوایی ایران مرتبط بوده است.

بایدن روز شنبه پس از پاسخ ایران با نتانیاهو صحبت کرد و «تعهد آهنین» خود را به امنیت اسرائیل تکرار کرد. او متعهد شد که رهبران گروه 7 را در روز یکشنبه برای هماهنگی یک «واکنش دیپلماتیک واحد» جلسه تشکیل دهند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز یک‌شنبه یک جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد.

رابرت ساتلوف، مدیر اجرایی موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «پیام جو بایدن در مجموع برای متقاعد کردن اسرائیل برای عدم ادامه تشدید تنش طراحی شده است».

این موضع باعث انتقاد از بایدن از سوی محافظه‌کاران تندرو خواهد شد، که به سرعت و به شکلی علنی خواستار انتقام‌جویی قوی نظامی علیه ایران شدند -نه تنها از سوی اسرائیل، بلکه همچنین از طرف ایالات متحده. سناتور جمهوری‌خواه، مارشا بلکبرن، در بیانیه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد، گفت: «ما باید به سرعت حرکت کنیم و حملات تلافی‌جویانه تهاجمی علیه ایران انجام دهیم.»

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دولت بایدن را به دلیل «تضعیف اسرائیل و مماشات با ایران» مقصر دانست.

14mideast-crisis-blog-carousel-0

فوران درگیری بین اسرائیل و ایران ‌هم‌زمان با تنش شدید بین بایدن و نتانیاهو رخ داد. تنها 10 روز پیش، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی تهدید کرد که اگر نتانیاهو برای کاهش درد و رنج غیرنظامیان در غزه کاری انجام ندهد، حمایت خود از جنگ اسرائیل در غزه را مورد بازنگری قرار خواهد داد و برای اولین بار از حمایت آمریکا به عنوان اهرم فشار استفاده کرد.

همزمان با درگیری این دو رهبر، اسرائیل به تازگی یک حمله هوایی به مجتمع سفارت ایران در دمشق انجام داده بود -اقدامی که تهدیدی برای تشدید تنش‌هایی بود که بایدن مدت‌ها از آن پرهیز داشت. با این حال، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که حمایتش از امنیت اسرائیل همچنان تزلزل‌ناپذیر است و به ایران هشدار داد که واکنشی نشان ندهد.

ایران پس از حمله شنبه شب نشان داد که آماده توقف است. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این موضوع را می‌توان پایان یافته تلقی کرد. با این حال، اگر رژیم اسرائیل اشتباه دیگری مرتکب شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند!»

در حالی که تعداد پهپادها و موشک‌های شلیک شده به سمت اسرائیل فوق‌العاده زیاد بود، نادیده نماند که ایران برای بیش از یک هفته از قصد خود برای حمله گفته بود و ساعاتی قبل از رسیدن پهپادها به خاک اسرائیل، پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین را اعلام کرد. برخی تحلیلگران این را به این معنا تعبیر کردند که ایران می‌خواست پس از ترور افسرانش، قدرت خود را به رخ بکشد، اما خواهان جنگ تمام عیار با اسرائیل یا آمریکا نبود.

در روزهای منتهی به حمله روز شنبه به اسرائیل، نتانیاهو به ایران هشدار داد که اقدامی نکند و گفت: «هرکس به ما صدمه بزند، ما به او صدمه می زنیم». اما به ادعای نیویورک‌تایمز، از آن‌جایی که اسرائیل آسیب خاصی ندیده، نتانیاهو ممکن است فضایی برای اعلام پیروزی و عبور از ماجرا داشته باشد. با این همه، مقامات اسرائیلی در مورد نیت خود شفاف نیستند.

استدلال آمریکا این بود که از آنجایی که اسرائیل نیز دو هفته پیش افسران ارشد ایرانی را در دمشق ترور کرد، دور دیگری از اقدام نظامی ممکن است غیرضروری تلقی شود.