به گزارش اکوایران، عملیات شنبه‌شب ایران علیه اسرائیل جدیدترین اتفاق در زنجیره‌ای از رویارویی‌های بین این دو است. این درگیری‌ها ریشه در تنش‌های دیرینه میان تل‌آویو و تهران داشته و با حمله ۷ اکتبر حماس وارد مرحله جدیدی شده است. اسرائیل با هدف بازداشتن ایران به کنسولگری این کشور در سوریه حمله کرد و ایران نیز با عملیات پهپادی و موشکی پاسخ داد.

به نوشته دنیل موتُن برای وبگاه شورای آتلانتیک، حمله پهپادی و موشکی پیچیده ایران علیه اسرائیل، مرحله بعدی جستجو برای برقراری تعادل و بازدارندگی متقابل در خاورمیانه است. دلیل اصلی عملیات ایران، حمله اسرائیل به دیپلماتیک این کشور در سوریه بود که منجر به ترور چندین مقام ارشد سپاه پاسداران شد. چنین حمله‌ای پاسخ ایران را اجتناب‌ناپذیر کرد.

حمله اسرائیل در اوایل آوریل نتیجه تلاش‌های مستمر آن برای برقراری مجدد بازدارندگی علیه ایران پس از حمله ۷ اکتبر حماس بود. اسرائیل همچنین آگاه است که مزیت موقت افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را دارد. این نیروهای آمریکایی ضمانت امنیتی اسرائیل هستند. قابل توجه است که تنها یک سال پیش، ایالات متحده کسری از هواپیماهای نظامی و کشتی‌های جنگی فعلی را در منطقه داشت.

سرنوشت آینده درگیری‌ها به موفقیت نسبی عملیات ایران بستگی دارد. اگر ایران احساس کند که به طور کافی به حمله اسرائیل پاسخ داده، منطقه از لبه پرتگاه جنگی گسترده‌تر عقب‌نشینی خواهد کرد. با این حال، اگر حمله ایران بیش از حد موفق باشد، اسرائیل واکنش نشان خواهد داد. چرخه اجتناب‌ناپذیر پاسخ و ضدپاسخ، پای ایالات متحده را نیز به ماجرا باز کرده و به احتمال زیاد، به کل منطقه سرایت خواهد کرد.

صرف‌نظر از موفقیت نسبی عملیات ایران، هیچ تضمینی وجود ندارد که دور دیگری از تشدید درگیری‌ها رخ ندهد. مقامات ارشد پنتاگون بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند نیروهای آمریکا را از خاورمیانه خارج کرده و آن‌ها را به مناطق اقیانوس هند-آرام و اروپا منتقل کنند. اسرائیل از این پویایی مطلع است. اسرائیل احساس می‌کند باید در زمانی که از حضور قوی نیروهای آمریکایی بهره‌مند است، اقدام کند. بنابراین، پاسخ شنبه‌شب ایران پایان کار نخواهد بود.

به جز تهدید مداوم ایران، دومین مسئله حل‌نشده بزرگ فقدان شفافیت است. رهبران اسرائیل حمله اوایل آوریل خود علیه کنسولگری ایران را به اطلاع ایالات متحده نرسانده بودند. نیروهای آمریکایی به عنوان ضمانتی امنیتی برای اسرائیل در حین اجرای عملیات در غزه در منطقه مستقر شده‌اند. اسرائیل مجبور است که برنامه‌های خود را با کاخ سفید به اشتراک بگذارد؛ در حالی که رهبران ایالات متحده نیز بارها بر تعهد خود برای حمایت و دفاع از اسرائیل تأکید کرده‌اند.