به گزارش اکوایران، به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، پایتخت‌های اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و در عین حال از تمام کانال‌های دیپلماتیکی که با تهران دارند استفاده می‌کنند به عنوان بخشی از تلاش جهانی برای جلوگیری از رویارویی مستقیم بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل استفاده می‌کنند.

به گفته فایننشال‌تایمز، ایران شنبه شب بیش از 300 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد که اولین حمله مستقیم به این رژیم پس از سال‌ها جنگ در سایه بود. اکنون خطر یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار در خاورمیانه احساس می‌شود. اقدام تهران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در سوریه و به دنبال درگیری بین اسرائیل و نیروهای مقاومت منطقه‌ای مرتبط با جنگ در غزه بود.

به گفته افرادی که با این تماس‌ها آشنا هستند، مقامات اتحادیه اروپا در روزهای اخیر «تماس زیادی» با همتایان ایرانی داشته‌اند تا «مرزی» برای درگیری‌ها قرار دهند. این تماس‌ها شامل گفتگوی بین جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران بود که در آن از تهران خواسته شد «تنش را تشدید نکند.»

وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است فردا یک نشست ویدئویی اضطراری داشته باشند که به بروکسل فرصتی برای ارزیابی احتمالات تحریم‌ها می‌دهد.

برخی از رهبران گروه 7 پیشنهاد کردند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شود، پیشنهادی که اتحادیه اروپا مدت‌هاست در مورد آن بحث کرده، اما به طور مداوم نتوانسته درباره آن اتفاق نظر داشته باشد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که تحریم‌ها علیه «برنامه‌های پهپادی و موشکی» ایران در حال بررسی است.

سیر حوادث البته به واکنش اسرائیل بستگی دارد. کابینه جنگ اسرائیل عصر دیروز برای بحث در مورد چگونگی واکنش به این حمله تشکیل جلسه داد و ایالات متحده رهبری تلاش‌های گروه 7 را برای متقاعد کردن نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو به انجام ندادن اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت، زیرا واشنگتن نگران آن است که این کار«جنگ گسترده‌تر» را تسریع کند.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از تماس گروه 7 گفت: «همه طرف‌ها باید خویشتن‌داری کنند. ما به همه تلاش‌های خود برای کاهش تنش ادامه خواهیم داد.» و افزود که این موضوع در نشست سران اتحادیه اروپا در این هفته مورد بحث قرار خواهد گرفت.