به گزارش اکوایران، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که سفرش به واشنگتن در زمان حساس و مهمی برای روابط دوجانبه امریکا و عراق و آنچه در منطقه رخ می دهد، انجام شده است.

به نوشته میدل‌ایست نیوز، براساس بیانیه نخست وزیری عراق، وی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان، گفت که با امریکا بر سر اهمیت توقف تنش و عدم پاسخ متقابل بیشتر توافق کرده است چرا که بر امنیت ملت‌های منطقه تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه عراق از ابتدای حوادث 7 اکتبر، از نخستین کشورهایی بوده که درباره تداوم این درگیری و پیامدهای خطرناک آن هشدار داده، گفت که منطقه تحمل این حوادث را ندارد و همه باید برای توقف این تنش فشار بیاورند.

السودانی گفت که در راستای دور نگه داشتن عراق از صحنه درگیری تلاش می‌کنیم و موضع اصولی خود نسبت به حوادث غزه و اراضی فلسطینی را حفظ می‌کنیم.

نخست وزیر عراق افزود که اختلاف در مواضع عراق و امریکا درخصوص حوادث منطقه و توصیف این حوادث کم نیست اما عراق و امریکا اجماع نظر دارند که قانونی بین المللی و اصول عمومی و قانون بشردوستانه و قوانین جنگی و اصول حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک وجود دارد.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که حمله به کنسولگری ایران در دمشق، تخلف واضح و در تعارض با قانون بین‌المللی است و ایران را با وجود تلاش‌های ما برای مهار این بحران، وادار به پاسخ کرد.

وی گفت که گزارش یا نشانه‌ای از شلیک موشک یا پهپاد از عراق در حمله ایران وجود ندارد و موضع عراق نسبت به عدم اجازه برای وارد کردن عراق در صحنه درگیری واضح است و عراق به این امر پایبند است.

السودانی گفت که نمی‌توان ایران را در هر قضیه‌ای که به وضعیت عراق ارتباط دارد، وارد کرد و مساله پایان حضور ائتلاف بین المللی، خواسته عراق است و عراق امروز با 10 سال گذشته که ائتلاف تشکیل شد، فرق دارد.

وی گفت که داعش امروز تهدیدی برای امنیت عراق نیست و طبیعی است که دولت اقدام به ساماندهی مساله ائتلاف بین المللی کند.

السودانی تصریح کرد که انتقال به روابط دوجانبه با کشورهای ائتلاف تمایل عراق و برگرفته از منافع ملی عراق است و نه تمایل کشورها یا برخی مواضع مشخص.

وی گفت که تفاهمات و کمیته‌هایی برای همکاری امنیتی مشترک بین عراق و امریکا وجود دارد که به صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد و روابط پایدار و شراکت امنیتی دوجانبه‌ای را براساس قانون اساسی و توافقنامه چارچوب استراتژیک ایجاد می‌کند.