به گزارش اکوایران، از امروز، هند بزرگ‌ترین انتخابات دموکراتیک جهان را آغاز  کرد.

به نوشته دیکشا مادوک و راشل ویلسون در سی‌ان‌ان، حدود 960 میلیون نفر در کشوری با یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت واجد شرکت در نظرسنجی‌هایی هستند که از امروز جمعه آغاز شده و این رقابت بیش از یک ماه ادامه خواهد داشت. عمدتاً انتظار می‌رود نارندا مودی طی اتفاقی نادر و جنجالی، برای سومین دور متوالی نخست وزیر شود.

تحت رهبری او، قرار است که هند به موتور اقتصادی قرن بیست و یکم تبدیل شود و جایگزینی واقعی برای چین را در اختیار سرمایه‌گذاران و برندهای مصرفی به دنبال رشد و تولیدکنندگانی بگذارد که می‌خواهند خطر زنجیره‌های تأمین‌شان را کاهش دهند.

در حالی که روابط بین پکن و غرب روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شوند، هند با اکثر اقتصادهای مهم رابطۀ خوبی دارد و روز به روز به شرکت‌های بزرگ بیشتری را دعوت به تأسیس کارخانه در خودش می‌کند.

پس این جو مثبت پیرامون هند آقای مودی که تا حد زیادی کشوری فقیر است، موجه است؟

کیفیت داده‌های اقتصادی هند قابل اتکا نیستند و همین مسئله ارزیابی واقعیت در پرجمعیت‌ترین کشور جهان را دشوار می‌کند.

اما سی‌ان‌ان با استفاده از داده‌های منابع رسمی، پنج جدول درست کرده تا عملکرد این کشور از زمان نخستین بار به قدرت رسیدن مودی در سال 2014 را نشان دهد و بگوید چه چالش‌هایی پیش روی رهبر بعدی این کشوری است که بیشترین سرعت رشد در میان اقتصادهای بزرگ را به خودش اختصاص داده است.

هنوز بسیار فقیر

در سال 2023، اقتصاد هند سه تریلیون و هفتصد میلیارد دلار ارزش داشت و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بود، به‌عبارتی طی دوران در قدرت بودن مودی، هند چهار رتبه بالا آمده است.

سرعت رشد اقتصادی چین از بیشترین سرعت‌های رشد در جهان است

تولید ناخالص داخلی سرانۀ هند بین سال‌های 2014 تا 2023، 55 درصد رشد داشته است. در همین دورۀ زمانی، این کشور از نهمین اقتصاد بزرگ جهان به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است که بیشترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی به نسبت دیگر اقتصادهای بزرگ است.

اقتصاد این غول اقتصادی جنوب آسیا در جایگاهی است که با اطمینان می‌توان گفت نرخ رشد سالانۀ چند سال آینده‌اش 6 درصد خواهد بود اما به گفتۀ تحلیلگران، اگر می‌خواهد یک ابرقدرت اقتصادی شود، باید رشدش را روی 8 درصد یا بیشتر هدف‌گذاری کند.

انبساط پایدار هند را در رده‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در جایگاهی بالاتر قرار خواهد داد و بعضی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این کشور در سال 2027 با قرار گرفتن پشت سر ایالات متحده و چین به اقتصاد شمارۀ سه جهان تبدیل شود.

با این همه، هند می‌تواند برای افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه‌اش کارهای بسیار بیشتری انجام دهد، بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال 2022، از لحاظ استانداردهای زندگی در جایگاه پایین 147 قرار داشت.

به گفتۀ گوییدو کوزی، استاد اقتصاد خرد دانشگاه سنت گالن در سوئیس، با رشد اقتصاد با «اثر تسری به پایین بر تولید ناخالص داخلی سرانه» مواجه خواهیم بود. اما هشدار داد که «اقتصاد تسری به پایین قرار نیست حتماً نابرابری درآمدی را کاهش دهد و شاید سیاست‌های افزایش رشد فراگیر ضروری باشد.»

ساخت هند مدرن

تا حد زیادی مانند کاری که چین سه دهه پیش انجام داد، هند هم با خرج میلیاردها دلار در زمینۀ ساخت جاده، بندر، فرودگاه و راه‌آهن، مشغول تحول عظیم زیرساخت‌هایش است. در همین حال، سرمایه‌گذاران خصوصی مشغول ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی سبز جهان در آنجا هستند.

اقتصاد هند

فقط در بودجۀ فدرال همین امسال، 134 میلیارد دلار برای هزینۀ سرمایه جهت گسترش جهش اقتصادی کنار گذاشتند.

این نتایج را می‌توان روی زمین و با ساخت و ساز سریع در سرتاسر کشور دید. بین سال‌های 2014 و 2023، هند حدود 55،000 کیلومتر به بزرگراه‌های ملی‌اش افزوده است که معادل افزایشی 60 درصدی است. توسعۀ زیرساخت مزایای زیادی برای اقتصاد دارد، از جمله ایجاد شغل و تسهیل انجام کسب‌وکار.

در سال‌های اخیر، این کشور سکوهای فناوری بزرگی -معروف به زیرساخت عمومی- را هم ساخته است که زندگی و کسب‌وکارها را متحول کرده است.

برای مثال، برنامۀ آدار که در سال 2009 اجرا شد، برای اولین بار به میلیون‌ها هندی هویت بخشید. بزرگ‌ترین پایگاه دادۀ بیومتریک جهان به دولت کمک کرده است با کاهش فساد در ابتکارات رفاهی جان میلیون‌ها نفر را نجات دهند.

سکوی دیگر، رابط پرداخت یک پارچه، به کاربران اجازه می‌دهد به‌سرعت و با اسکن یک کد کیوآر پرداخت‌هایشان را انجام دهند. تمامی هندی‌ها این از این ابتکار استقبال کرده‌اند، از کافی‌شاپ داران تا متکدیان، و به این ترتیب میلیون‌ها دلار در جریان اقتصاد رسمی به گردش درآمده است.

در سپتامبر 2023، مودی با ارجاع به یکی از گزارش‌های بانک جهانی، گفت هند به لطف زیرساخت عمومی دیجیتالش «طی فقط شش سال به فراگیری مالی برسد، چیزی که باید چهل و هفت سال طول می‌کشید.»

ابرقدرت بازار سهام

هیجان پیرامون ظرفیت رشد هند را می‌توان در بازار سهامش دید که به بالاترین حد خودش رسیده است. سال گذشته، ارزش شرکت‌های فهرست شده در سهام هند از 4 تریلیون دلار گذشت.

اقتصاد هند

هند دو بازار بورس بزرگ دارد: بازار مبادلۀ سهام ملی هند (اِن‌اس‌ای) و بی‌اِس‌ای، قدیمی‌ترین بورس آسیا که قبلاً به بازار بورس بمبئی شناخته می‌شد.

هند به جمع ابرقدرت‌های بازار سهام می‌پیوندد

در سال جاری، بازار مبادلۀ سهام ملی هند به ششمین بورس جهان تبدیل شد. سرمایه‌گذاری بازارش بین فوریۀ 2023 تا 2024، 50 درصد رشد داشت که بیشترین رشد در میان بازارهای سهام بزرگ است.

بر اساس داده‌های فدراسیون جهانی مبادلات در ژانویه، به لطف تجمع بالا، مبادلۀ سهام ملی هند توانست از بازار سهام شنژن و بازار سهام هنگ کنگ جلو بزند و ششمین بازار بورس بزرگ جهان شود.

سرمایه‌گذاران داخلی، هم خرد و هم نهادی، بازار سهام هند را به سوی قله‌های بی‌سابقه‌ای برده‌اند.

به گفتۀ مک‌کواری کاپیتال، سرمایه‌گذاران خرد به تنهایی 9 درصد از ارزش بازار سهام را در دست دارند، در حالی که سهم سرمایه‌گذاران خارجی اندکی کمتر از 20 درصد است. با این همه، تحلیلگران انتظار دارند در نیمۀ دوم سال 2024 و با اتمام انتخابات، سرمایه‌گذاران خارجی افزایش یابند.

کارخانه‌های غران

دولت مودی با تلاش بسیار به دنبال سرمایه‌گذاری بر بازنگری گستردۀ شرکت‌ها در زمینۀ زنجیره‌های تأمین است. شرکت‌های بین المللی خواهان تنوع بخشی به عملیات‌هایشان و خروج از چین هستند چرا که در آنجا طی پاندمی با موانعی مواجه شدند و با توجه به افزایش تنش میان پکن و واشنگتن احساس تهدید می‌کنند.

اقتصاد هند

سومین اقتصاد بزرگ آسیا، برنامۀ مشوق تولید محوری به ارزش 26 میلیارد دلار اجرا کرده است تا شرکت‌هایی را در 14 بخش گوناگون جذب کند، از الکترونیک و اتوموبیل تا دارو و دستگاه‌های پزشکی.

در نتیجه، بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، شامل فاکس‌کان، تأمین کنندۀ اپل، عملیات‌هایشان در هند را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند.

ارتباط افزایش تولید هند با غول‌هایی مثل اپل به معنی برد برای مودی است

در سال 2023، هند حدود 11 درصد از آی‌فون‌های جهان را تولید کرد -بیش از سه برابر سال 2021. به گفتۀ شرکت تحلیل بازار فناوری کانالیس، انتظار می‌رود سهم آی‌فون‌های تولید هند تا سال 2025 به 23 درصد برسد.

تا دو سال پیش، اپل هفت هشت ماه پس از رونمایی از مدل‌های جدیدش تولید آنها را در این کشور آغاز می‌کرد. این مسئله در سپتامبر 2022 تغییر کرد، هنگامی که تولید آی‌فون 14 جدید را فقط چند هفته پس از فروش آن در هند آغاز کرد.

تحلیلگران این تغییر استراتژی را برد بزرگی برای مودی می‌دانند چرا که افزایش روابط تولیدی میان غولی آمریکایی مثل اپل باعث جذب دیگر بازیگران تولید لوازم برقی به هند خواهد شد.

به گفتۀ شرکت تحقیق بازار کانالیس، تا پایان سال 2025، تا 23 درصد از آی‌فون‌ها در هند تولید خواهد شد، در حالی که این عدد در سال 2022، 6 درصد بود.

شغل‌ها کجایند؟

با این همه، اقتصاد هند، تا حد زیادی مانند دموکراسی‌اش به هیچ وجه بی‌نقص نیست. مودی، در صورت انتخاب مجدد، باید با چالش بزرگ ایجاد صدها میلیون شغل برای جمعیتی دست و پنجه نرم کند که تا حد زیادی فقیر مانده است.

هند با میانگین سنی 29 سال یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان را دارد اما این کشور هنوز نتوانسته است از مزایای بالقوۀ اقتصادی جمعیت زیاد و جوانش بهره‌مند شود.

مشکل کمبود شغل برای جوانان هندی روز به روز بزرگ‌تر می‌شود

در سال 2023، جوانان 15 تا 29 ساله تقریباً سه برابر تمام افراد بالای 15 سال با مشکل بیکاری مواجه بودند.

بر اساس گزارش ماه گذشتۀ سازمان بین المللی کار، هندی‌های تحصیل کردۀ بین سنین 15 تا 29 سال بیشتر از افراد فاقد تحصیلات با احتمال بیکاری مواجه‌اند، که نشان دهندۀ «ناسازگاری خواسته‌های آنان و شغل‌های موجود» است.

این گزارش اضافه کرد که نرخ بیکاری جوانان در هند حالا بیشتر از سطوح جهانی است.

به گفتۀ این گزارش، نرخ بیکاری برای جوانان هندی دارای مدرک دانشگاهی بیش از 29 درصد است که تقریباً نه برابر افرادی است که خواندن و نوشتن بلد نیستند.

همچنین در این گزارش آمده بود «اقتصاد هند نتوانسته است در بخش‌های غیرکشاورزی برای نیروی کار جوان و تحصیل کرده‌اش شغل‌های مناسبی به وجود بیاورد و بازتاب این مسئله را می‌توان در نرخ بالا و فزایندۀ بیکاری دید.»