به گزارش اکوایران، به گفته سه منبع آمریکایی آگاه، انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ظرف چند روز آینده تحریم‌هایی را علیه گردان «نتزاه یهودا» ارتش اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری اشغالی اعلام کند.

این اولین باری است که ایالات متحده یک واحد نظامی اسرائیل را تحریم می‌کند.

به نوشته اکسیوس، این منابع گفتند که تحریم‌ها این گردان و اعضای آن را از دریافت هر نوع کمک یا آموزش نظامی از ایالات متحده منع می‌کند.

بر اساس قانون لیهی که در سال 1997 تدوین شد، واحدهای امنیتی، نظامی و پلیس خارجی که به طور معتبر ادعا می‌شود مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند از برنامه‌های آموزشی وزارت دفاع و کمک‌های خارجی ایالات متحده منع می‌شوند.

روز پنجشنبه، پایگاه پروریپابلیکا گزارش داد که یک هیئت ویژه وزارت امور خارجه که نقض حقوق بشر بر اساس قانون لیهی را بررسی می‌کرد، ماه‌ها پیش توصیه کرد که بلینکن چندین واحد نظامی و پلیس اسرائیل را که در کرانه باختری فعالیت می‌کنند از دریافت کمک‌های ایالات متحده محروم کند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایتالیا در روز جمعه، از بلینکن در مورد این توصیه پرسیده شد و گفت که او تصمیماتی را بر اساس تحقیقات هیئت گرفته است.

بلینکن گفت:«شما می‌توانید انتظار داشته باشید که آنها را در روزهای آینده ببینید.» 

یک مقام آمریکایی گفت که تصمیم بلینکن در مورد واحد نتزاه یهودا بر اساس حوادثی است که قبل از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر و در کرانه باختری رخ داده است.

یک منبع گفت که چندین واحد دیگر ارتش اسرائیل و پلیس که مورد تحقیق قرار گرفتند، پس از اصلاح رفتارشان، تحریم نخواهند شد.

گردان نتزاه یهودا به عنوان یگان ویژه سربازان فوق ارتدوکس تشکیل شد و همه اعضای آن مرد هستند.

با گذشت سالها، این واحد مستقر در کرانه باختری به مقصد بسیاری از «جوانان بالای تپه» تبدیل شد - شهرک‌نشینان جوان جناح راست رادیکال که در هیچ واحد رزمی دیگری در ارتش اسرائیل پذیرفته نشدند.

یک حادثه که این گردان در آن شرکت داشت مرگ عمر اسد 80 ساله فلسطینی آمریکایی در ژانویه 2022 بود.

اسد اواخر شب توسط سربازان نتزاه یهودا در یک ایست بازرسی در روستای خود در کرانه باختری دستگیر شد. پس از اینکه وی از معاینه امتناع کرد، سربازان او را با دستبند و پابند بستند و در سرما روی زمین رها کردند. چند ساعت بعد جسدش پیدا شد.

در ژانویه 2023، این گردان از کرانه باختری به بلندی های جولان منتقل شد. هاآرتص در آن زمان گزارش داد که این تصمیم نتیجه بسیاری از حوادثی است که در آن سربازان علیه غیرنظامیان فلسطینی از خشونت استفاده کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز شنبه در شبکه ایکس، گفت: «تحریم‌ها نباید علیه نیروهای دفاعی اسرائیل اعمال شود».

او گفت که قصد اعمال این اقدامات در حالی که ارتش اسرائیل با حماس می‌جنگد،«اوج پوچی و یک پستی اخلاقی» است و دولت او «به هر وسیله علیه این اقدامات عمل خواهد کرد.» 

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل هم با انتقاد از این تصمیم احتمالی دولت بایدن این یگان پیاده نظام را «بخش جدایی‌ناپذیر» ارتش اسرائیل خواند و در پستی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «اسرائیل یک سیستم قضایی قوی و مستقل دارد که خودش هرگونه ادعای نقض یا انحراف از دستورات و آیین‌نامه رفتار ارتش را با دقت ارزیابی می‌کند و نیازی به تصمیم خارجی ندارد.» گانتز افزود:«من از دوستان آمریکایی‌مان قدردانی می‌کنم، اما تصمیم برای اعمال تحریم‌ها علیه یک واحد ارتش اسرائیل و سربازان آن، سابقه خطرناکی ایجاد می‌کند و پیام اشتباهی را به دشمنان مشترک ما در زمان جنگ منتقل می‌کند.»