به گزارش اکوایران، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز، 4 اردیبهشت- در پاسخ به تذکر حسین‌علی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درخصوص گرانی دارو و تجهیزات پزشکی گفت: پس از بررسی‌ها و جلسات برگزار شده درخصوص دارو، شخص بنده جلسه جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت داشتم.

او ادامه داد: بر اساس گزارش جمع‌بندی نظارتی کمیسیون بهداشت از این جلسه، سه دستگاه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت در این خصوص مسئول هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با محرز دانستن تاخیر بانک مرکزی در تامین ارز دارو که سبب بروز مشکل در روند توزیع دارو شده است، ادامه داد: بانک مرکزی در واگذاری ارز در اواخر بهار و ابتدای تابستان تأخیر داشته است و این موضوع اشکالاتی را در توزیع دارو به وجود آورد که البته در پایان سال ۱۴۰۲ توانست به تعهدات خود عمل کند.

او همچنین تصریح کرد: موضوع کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در این جلسه بر اساس ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا مجلس تشخیص خود را درباره آن اعلام کند، اما به هرحال موضوعات دیگر در حوزه ارزی و بودجه را پیگیری خواهیم کرد.

خبر مرتبط
خلف وعده مسئولان، گلایه ناظران، سردرگمی بیماران؛ درمان درد دارو کجاست؟

اکوایران: بحران کمبود دارو در کشور بعد از 9 ماه هنوز به قوت خود باقی است و طبق اظهارات مسئولان سازمان غذا و دارو و گزارش کمیسیون بهداشت مجلس، گره این مشکل به دست سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی باز می‌شود.

تذکر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مشکلی که پابرجاست

حسینعلی حاجی دلیگانی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، در تذکری با استناد به ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: موضوع دارو تاکنون چهار مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما تاکنون مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است. آخرین جلسه نظارتی در این خصوص در ۱۹ دی ماه 1402 بود که رییس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصت دو ماه برای اصلاح وضعیت داد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، عنوان کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است.

وی افزود: از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند به نحوی که بانک مرکزی باید به موقع منابع ارزی را تامین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده است، همچنین سازمان تأمین اجتماعی نیز هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده است.

خبر مرتبط
وعده‌های بی‌پایان برای بحران دارو؛ مقصر کیست؟

اکوایران: کمیسیون بهداشت مجلس در سومین گزارش خود نسبت به ادامه بحران دارو در پاییز هشدار داده است. با این حال گویا دستگاه‌های مرتبط با این موضوع همچنان از انجام تعهدات خود سر باز می‌زنند.

بنا به گزارش بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا روز گذشته (3 اردیبهشت ۱۴۰۳)  بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده است.

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

معضل بی‌پایان ارز دارو

در جلسه‌ 28 خرداد 1402 که با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان غذا و دارو و رئیس سازمان تأمین اجتماعی،‌ راهکارهای تأمین ارز دارو بررسی و بر لزوم تسریع تأمین ارز دارو تأکید شد.

رسانه‌های دولتی در 4 تیرماه 1402 در خبری مدعی شدند که یک میلیارد و 100 میلیون دلار ارز توسط بانک مرکزی طی سه ماه گذشته به واردات دارو، مواد اولیه تولید دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیر خشک اختصاص پیدا کرده است.

این خبر در حالی منتشر شده که محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی یک هفته قبل از آن در 28 خرداد 1402 در آخرین وعده‌ ارزی خود برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از در اختیار گذاشتن 100 میلیون یورو تنخواه ارزی برای تسریع و بهبود در تخصیص و تأمین ارز دارو خبر داده بود. 

در نیمه اول اردیبهشت‌ماه 1402 نیز رییس کل بانک مرکزی جلسه‌ای با رییس سازمان غذاودارو و تعدادی از نمایندگان شرکت‌های تولید‌کننده دارو و مواد اولیه و واردکنندگان دارو برگزار کرده بود که بر اساس این جلسه مقرر شد 3.5 میلیارد دلار ارز 28500 تومانی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان برای امسال اختصاص یابد.