به گزارش اکوایران، حوثی‌های یمن از حمله به کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی خبر دادند. این در حالی است که ائتلافی از کشتی‌های جنگی غربی مشغول مأموریتی برای حفاظت از این کشتی‌ها در برابر حملات هستند.

به نوشته الجزیره، یحیی سریع، سخنگوی نظامی جنبش حوثی‌ها در اواخر روز گفت که این گروه به کشتی باری مرسک یورک‌تاون در خلیج عدن حمله کرده‌اند.

ارتش آمریکا تأیید کرد که حوثی‌ها یک موشک بالستیک ضدکشتی را از یمن به سمت این کشتی شلیک کرده‌اند. نیروهای آمریکایی این شناور را به عنوان یک «کشتی با پرچم، مالکیت و کاربری آمریکایی با ۱۸ خدمه آمریکایی و ۴ خدمه یونانی» شناسایی کردند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام داشت: «هیچ گونه تلفات یا خسارتی از سوی کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است».

وزارت دفاع ملی یونان در روز پنجشنبه اعلام کرد که یکی از کشتی‌های نظامی این کشور که در مأموریت دریایی اتحادیه اروپا برای مقابله با حوثی‌ها در دریای سرخ فعالیت دارد، دو پهپاد که از یمن به سمت یک کشتی تجاری پرتاب شده بودند را رهگیری کرده است.

پیش از این، مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا (یوک‌ام‌تو) وقوع حادثه‌ای در حدود ۱۳۳ کیلومتر جنوب شرقی بندر جیبوتی در خلیج عدن را تایید کرده بود.

یحیی سریع افزود که با پرتاب موشک به یک کشتی اسرائیلی به نام «ام‌اس‌سی ورکروز» در اقیانوس هند و یک کشتی جنگی آمریکایی حمله کرده‌اند.

ارتش آمریکا نیز اذعان داشت که طی دو ساعت پس از حمله به کشتی «مِرسک یورک‌تاون»، نیروهایش «با موفقیت درگیر شده و چهار پهپاد را بر فراز یمن نابود کرده‌اند».

در بیانیه ارتش آمریکا ادعا شده است: «این اقدامات برای محافظت از آزادی تردد دریایی و امن‌ترکردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های تجاری، ائتلاف و آمریکایی انجام می‌شود».

اداره دریایی آمریکا می‌گوید حوثی‌ها علاوه بر توقیف یک کشتی تجاری در ماه نوامبر و غرق‌کردن یک کشتی متعلق به انگلیس در ماه مارس، از ماه نوامبر بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند.

به نظر می‌رسد که با کاهش ذخایر موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها، عملیات‌های این گروه پس از ده‌ها حمله هوایی آمریکا و انگلیس، طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است. آخرین حملاتی که این گروه مسئولیت آن را بر عهده گرفت به دهم آوریل بازمی‌گردد؛ زمانی که اعلام کرد به سه کشتی مرتبط با آمریکا و اسرائیل و یک کشتی جنگی آمریکایی حمله کرده است.

حملات حوثی‌ها باعث شده بسیاری از کشتی‌ها به جای عبور از دریای سرخ و استفاده از کانال سوئز، مسیر طولانی‌تر و گران‌تری را انتخاب کنند.