به گزارش اکوایران، یک گروه آمریکایی طرفدار فلسطین شکایت حقوق مدنی فدرال را علیه دانشگاه کلمبیا ارائه کرد. این گروه روز پنجشنبه گفت، این شکایت پس از دستگیری دسته جمعی معترضان ضد جنگ در هفته گذشته تنظیم شده است.

به گفته رویترز، سازمانی که به دنبال حمایت از حقوق مردم در ایالات متحده برای صحبت از طرف فلسطینی‌ها است، از وزارت آموزش ایالات متحده خواست تا اقدامات این دانشگاه را که به ادعای آن تبعیض آمیز علیه کسانی است که طرفدار فلسطین هستند، بررسی کند.

دانشگاه کلمبیا از اظهار در این باره نظر خودداری کرد.

هفته گذشته منوشه شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا در اقدامی غیرعادی تلاش کرد تا تظاهرات را به زور تعطیل کند و با دعوت از پلیس شهر نیویورک برای ورود به محوطه دانشگاه خشم بسیاری از گروه‌های حقوق بشر، دانشجویان و اساتید را برانگیخت. بیش از 100 نفر دستگیر شدند، اتفاقی که یادآور تظاهرات علیه جنگ ویتنام در کلمبیا در بیش از 50 سال پیش است.

اعتراضات از آن زمان در کلمبیا ادامه یافته است و به دیگر دانشگاه‌های ایالات متحده گسترش یافته و در آن صدها نفر در هفته گذشته دستگیر شدند.

تظاهرکنندگان خواستار پایان دادن به جنگ غزه بودند که طی آن به گفته وزارت بهداشت غزه، اسرائیل 34000 نفر را کشته است، تقریباً تمام جمعیت غزه را آواره کرده و منجر به گرسنگی گسترده شده است.

میگل کاردونا، وزیر آموزش ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که گزارش‌هایی مبنی بر ادعاهای یهودی‌ستیزی در محوطه‌های دانشگاهی را دنبال می‌کند.