به گزارش اکوایران، در جلسه صبح ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس، محمد باقر قالیباف درباره اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، آنچه که مجلس مصوب کرده و شورای نگهبان در حال رفع مشکلات آن است، توضیح داد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده، گفت: این قانون جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی‌رغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده را شامل می‌شود.

او گفت که این قانون به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی‌شود و صرفاً مالیاتی بر سوداگری و سفته‌بازی است که به منظور ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگرانی تصویب شده که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود.

قالیباف تاکید کرد که این قانون تنها یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود و آن هم افرادی هستند که قصد سوداگری و دلالی دارند و اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند.

او گفت: به عنوان مثال زمانی که یک مجموعه بانکی، پس از ساخت سه هزار واحد مسکونی، آنها را خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند و منابع کشور را به قصد سوداگری شخصی کلان حبس می‌کند، باید از طریق مالیات هزینه سوداگری و سفته بازی خود را چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند.

نیم درصد به مشمولان مالیات بر عایدی سرمایه اضافه شد

این در حالی است که رئیس مجلس هفته گذشته در جلسه علنی روز سه‌شنبه (4 اردیبهشت) درباره این قانون گفته بود که شامل کمتر از نیم از درصد مردم می‌شود.  آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سود هنگفت برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

به طور کلی، با تصویب مجلس، انتقال طلا و ارز، خودرو، املاک، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

برای اولین بار جداول بودجه در صحن علنی بررسی می‌شود

قالیباف در بخش دیگری از جلسه علنی امروز در پاسخ به تذکر زنگنه نماینده تربت حیدریه در انتقاد از روند بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق گفت: اگر نقدی هم دارید آن را منصفانه بیان کنید. در ۴۰ و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی داده‌اند که شما امروز می‌فرمایید غیرشفاف‌ترین بودجه است؟

او ادامه داد: هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداولی مصوب در بودجه را نمی‌دیدند. پس  در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رای نمایندگان گذاشته است، از طرف دیگر می‌گویند هیأت رئیسه به مجلس بها نمی‌دهد؛ مهم‌ترین بها همین اقدام است. البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد. برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است. بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.

جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است

در ادامه نیز حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در نشست علنی امروز مجلس، گفت: «همه اعداد و ارقام در جداول شفاف است و نمایندگان بدانند صفر تا صد آن در اختیار شما قرار می‌گیرد و همه آن ها در اختیار هیات رئیسه قرار گرفته و در خصوص ریال به ریال آن اگر کسی حرف و حدیث و مطلبی دارد می تواند مطرح کند.»