به گزارش اکوایران، یک مقام حماس که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته که هیاتی روز دوشنبه برای گفتگوهای آتش بس غزه از قاهره بازدید خواهد کرد. این مقام گفت که هیأت در مورد آتش بس پیشنهادی میانجیگران و پاسخ اسرائیل بحث خواهد کرد.

روز شنبه، خلیل الحیا، یکی از مقامات ارشد حماس گفت که این گروه در حال بررسی پیشنهاد اسرائیل است اما جزئیاتی ارائه نکرد. او افزود که پیشنهاد آتش بس اسرائیل در پاسخ به پیشنهاد دو هفته پیش حماس بود.

پیش از این، باراک راوید، خبرنگار آکسیوس ادعا کرده بود پیشنهاد جدید اسرائیل برای معامله احتمالی اسرا با حماس شامل تمایل به بحث در مورد «بازگرداندن آرامش پایدار» در غزه پس از آزادی اولیه اسرا به دلایل بشر دوستانه است.

این اولین بار از زمان حمله 7 اکتبر به اسرائیل توسط حماس است که رهبران اسرائیل پیشنهاد می‌کنند آماده گفت‌وگو درباره پایان جنگ در غزه به عنوان بخشی از معامله اسرا هستند.

پایان دادن به جنگ در طرح‌های حماس در جریان مذاکرات قرارداد آزادی اسرا در ماه‌های اخیر نقش اساسی داشته است.

هیاتی از مقامات اطلاعاتی مصر روز جمعه وارد اسرائیل شد و با نمایندگان شین بت، نیروهای دفاعی اسرائیل و موساد درباره معامله اسرا و عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح گفتگو کرد.

به گفته مقامات اسرائیلی، در پایان گفتگوهای تیم مذاکره کننده اسرائیل و مقامات اطلاعاتی مصر، مصری‌ها پیشنهاد جدیدی را به حماس ارسال کردند که شامل تمایل اسرائیل برای دادن امتیازات مهم بیشتر بود.