به گزارش اکوایران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که اگر پادشاهی و اسرائیل برای عادی سازی روابط موافقت نکنند، دولت بایدن با عربستان سعودی توافق‌نامه دفاعی امضا نخواهد کرد و تاکید کرد: «شما نمی‌توانید یک بخش توافق را از بقیه جدا کنید.»

سالیوان در مصاحبه‌ای در جشنواره اف‌تی در روز شنبه، پیشنهادات اخیر مبنی بر اینکه در صورت امتناع اسرائیل از دادن امتیاز به فلسطینیان، توافق دوجانبه بین دولت بایدن و پادشاهی در حال بررسی است را رد کرد.

به گزارش فایننشال‌تایمز، پس از حمله هفتم اکتبر حماس که منجر به آغاز جنگ نزدیک به هفت ماهه غزه شد، دولت بایدن به دنبال یک ابرتوافق سه جانبه در راستای تشویق ریاض برای رسمی کردن روابط دیپلماتیک با اسرائیل است.

واشنگتن امیدوار است که از توافق با پادشاهی - جایزه بزرگی که اسرائیل مدت‌ها به دنبالش بوده- و سایر کشورهای مسلمان برای متقاعد کردن اسرائیل به موافقت با دادن امتیازات مهم به فلسطینی‌ها استفاده کند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها هرگونه اقدام به سوی راه‌حل دو کشوری برای درگیری طولانی اسرائیل و فلسطین را رد کرده است.

سالیوان گفت: «چشم‌انداز یکپارچه تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، همراه با گام‌های معنی دار از جانب مردم فلسطین است. همه اینها باید با هم جمع شوند. شما نمی‌توانید یک تکه را از بقیه جدا کنید.»

سالیوان گفت که پرزیدنت جو بایدن قصد دارد به طور علنی «مسیر رسیدن به منطقه‌ای امن‌تر» را به طور عمومی ترسیم کند. او گفت: «من انتظار دارم در ماه‌های آینده از رئیس‌جمهور و بقیه ما بیشتر درباره مسیری که ما معتقدیم می‌تواند اسرائیل امن‌تر و منطقه [به ادعای او]  صلح‌آمیزتری ایجاد کند بشنوید.»

سالیوان افزود: «تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که آنچه را که فکر می‌کنیم معقول می‌دانیم انجام دهیم و تلاش کنیم تا هر چه بیشتر کشورهای منطقه را با آن همراه کنیم و سپس آن را ارائه کنیم، و در نهایت رهبری اسرائیل و مردم اسرائیل می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا این راهی است که آنها می خواهند طی کنند یا نه.»

دولت بایدن قبل از 7 اکتبر به سمت توافقی با عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل پیش می‌رفت، که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از جاه طلبی‌های هسته‌ای غیرنظامی این کشور در ازای امتیاز دادن اسرائیل به فلسطینی‌ها می‌شد.

حمله حماس و حمله تلافی جویانه اسرائیل به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ برای منطقه ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از 7 اکتبر، اسرائیل را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و بر این مسئله پافشاری کرده که باید «گام‌های برگشت ناپذیر» را به سوی تشکیل کشور فلسطین ببیند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌های رسانه‌ها در این هفته مبنی بر اینکه آمریکا و عربستان سعودی در حال بررسی پیشبرد توافق دوجانبه در صورت امتناع اسرائیل از برداشتن گام‌های مشخص به سوی تشکیل کشور فلسطینی هستند، برای فشار بر کابینه نتانیاهو طراحی شده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، این هفته گفت که ریاض و واشنگتن «بسیار نزدیک» به توافق دوجانبه هستند، اما تأکید کرد که «باید واقعاً راهی معتبر و غیر قابل برگشت برای تشکیل یک کشور فلسطینی وجود داشته باشد.»

با این حال نتانیاهو که با فشار شدید اعضای راست افراطی ائتلاف خود برای ندادن هیچ امتیازی به فلسطینی‌ها مواجه است، به خود می‌بالد که سال‌ها با موفقیت هر گونه پیشرفت به سوی راه حل دو کشوری را خنثی کرده است.

سالیوان در حالی صحبت می‌کرد که بیل برنز، رئیس سیا در قاهره، جایی بود که میانجی‌ها به دنبال متقاعد کردن حماس برای پذیرش پیشنهادی برای توافق هستند که منجر به آتش‌بس و آزادی اسرایی که در غزه هستند، شود. میانجی‌ها امیدوارند که برای یک توقف شش هفته‌ای اولیه در جنگ میانجی‌گری کنند که سپس برای مذاکره در مورد آتش‌بس پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

مقامات آمریکایی اسرائیل را به خاطر امتیاز دادن در مورد شرایط توافق ستایش کرده‌اند، اما نتانیاهو همچنان اصرار دارد که حمله به رفح، شهر جنوب غزه را آغاز خواهد کرد.

کشورهای عربی ماه‌هاست که با واشنگتن درباره طرح پس از جنگ گفتگو می‌کنند، که شامل به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی و حمایت از عضویت کامل آن در سازمان ملل و رهبری اصلاح‌شده فلسطینی است که غزه و کرانه باختری اشغالی را اداره می‌کند.